Kotoutumisen osaamiskeskus kokosi pandemian aikana uutisiin viranomaisten, valtion, kuntien ja järjestöjen tuottamaa monikielistä koronavirusviestintää.
Lisäksi julkaisimme pandemian aikana hyödynnettävää aineistoa (mm. käännösohje, aineistoa etäopintoihin ja -opetukseen) työssään maahanmuuttaneita kohtaavien työn tueksi.
Monikielisiä koosteita ei enää päivitetä (alkaen kevät 2023). Tietoja kuitenkin säilytetään kotoutuminen.fi:ssä arkistona toistaiseksi.
Seuraa vastuuviranomaisten ja valtioneuvoston ajantasaista viestintää ja suosituksia poikkeustilanteissa.
- Valtioneuvoston tietoa ja neuvontaa koronaviruksesta
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen päivittyvä koronaviruskooste
- Työ- ja elinkeinoministeriön viestintää koronaviruksesta
- Työ- ja elinkeinoministeriön viestintää koronaviruksen vaikutuksista kielillä arabia, kiina, persia (farsi), somali, turkki, venäjä ja viro
- Tietoa koronaviruksesta swahiliksi kotoutuminen.fi:ssä
- Tietoa koronaviruksesta tigrinjaksi kotoutuminen.fi:ssä
Uutisia koronavirustilanteessa kotoutumistyön tueksi
Haku Euroopan muuttoliikefoorumiin on auki kansalaisyhteiskunnan toimijoille
3.8.2021
|
Uutinen
Euroopan muuttoliikefoorumin (European Migration Forum) kuudes tapaaminen järjestetään 27.-28.10.2021. Yhteistyöfoorumin haku on auki maahanmuuton ja kotoutumisen parissa työskenteleville kansalaisyhteiskunnan toimijoille. Foorumi keskittyy koronapandemian vaikutuksiin maahanmuuttoon ja kotoutumiseen.
Valtioneuvoston kanslia on julkaissut koronavirukseen liittyvää sanastoa
27.5.2021
|
Uutinen
Valtioneuvoston käännös- ja kielitoimialan laatimassa sanastossa on koronavirustautiin (COVID-19), sen leviämisen ehkäisyyn ja poikkeusoloihin liittyvää sanastoa. Monikielistä sanastoa on julkaissut myös Kääntäjät ilman rajoja.
Puhelinpalvelut tukevat maahan muuttaneita koronavirustilanteessa
23.4.2020
|
Uutinen
Viranomaiset ja kunnat erityisesti ovat avanneet eri kielillä toimivia puhelinohjaus- ja neuvontapalveluita koronavirustilanteessa. Monien järjestöjen monikieliset puhelinpalvelut toimivat normaaliin tapaan. Kokosimme uutiseen monikielisiä ohjaus- ja neuvontapalveluita, jotka toimivat puhelimitse tai esimerkiksi chatissa. Ohjaa maahan muuttaneet palveluiden pariin.
Internet ja sosiaalinen media olivat ikääntyvien vieraskielisten tärkein tiedonlähde poikkeustilanteen aikana
17.9.2020
|
Uutinen
Järjestöjen tekemän raportin mukaan kuntien suorat yhteydenotot ja asiakaskontaktit jäivät vähäisiksi poikkeustilanteen alkamisen jälkeen. Tästä huolimatta suurin osa raporttia varten haastatelluista koki, että on saanut riittävästi tietoa ja ohjeistusta koronavirukseen liittyen. Iäkkäät vieraskieliset ovat kertoneet poikkeustilanteessa hoitaneensa arkeen liittyvää toimintaa itsenäisesti. Poikkeustilanne aiheutti haastateltavissa huolta ja pelkoa esimerkiksi sukulaisten hyvinvoinnista ja sosiaalisen elämän vähenemisestä.
Oppaat, esitteet ja palvelunumerot tarjoavat tukea naisille, lapsille ja perheille poikkeustilanteessa
7.5.2020
|
Uutinen
Naisille, lapsille ja perheille on tarjolla monikielistä tukea koronavirustilanteessa. Tukea on tarjolla niin etäopintojen tukemiseen kuin lähisuhdeväkivaltaa kokeville tai rikoksen uhriksi joutuville. Tukipalvelut naisille, lapsille ja perheille toimivat poikkeustilanteessa esimerkiksi etä- ja puhelinpalveluna. Kokosimme uutiseen hyödyllisiä linkkejä, joita voi jakaa eteenpäin ja ottaa esiin asiakaspalvelutilanteessa.