Hyppää sisältöön

Tietoa koronaviruksesta kotoutumistoimijoille

Kotoutumisen osaamiskeskus kokoaa uutisiin viranomaisten, valtion, kuntien ja järjestöjen tuottamaa monikielistä koronavirusviestintää. Monikielisen viestinnän koosteuutisia päivitetään jatkuvasti.

Lisäksi julkaisemme koronavirustilanteessa hyödynnettävää aineistoa (mm. käännösohje, aineistoa etäopintoihin ja -opetukseen) työssään maahanmuuttaneita kohtaavien työn tueksi.

Seuraa vastuuviranomaisten ja valtioneuvoston ajantasaista viestintää ja suosituksia koronavirustilanteessa. Päivitämme monikieliset koronaviruskoosteemme noin kerran kuussa.

Uutisia koronavirustilanteessa kotoutumistyön tueksi

Valtioneuvoston kanslia on julkaissut koronavirukseen liittyvää sanastoa
27.5.2021 | Uutinen
Valtioneuvoston käännös- ja kielitoimialan laatimassa sanastossa on koronavirustautiin (COVID-19), sen leviämisen ehkäisyyn ja poikkeusoloihin liittyvää sanastoa. Monikielistä sanastoa on julkaissut myös Kääntäjät ilman rajoja.
Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisee tietoa ravintoloiden rajoituksista ja kustannustuesta moni- ja selkokielisesti
21.4.2021 | Uutinen
Koronapandemia on korostanut ajankohtaisen, ymmärrettävän ja monikielisen tiedon tarvetta. Työ- ja elinkeinoministeriö haluaa tukea Suomessa asuvien vieraskielisten yrittäjien tiedonsaantia ja edistää eri kieliryhmien asemaa yhteiskunnassa. Ajankohtaista tietoa ravintoloita koskevista rajoituksista ja kustannustuista onkin julkaistu usealla kielellä ja selkosuomeksi.
Sosiaali- ja terveysministeriö suosittelee COVID-19-rokotuksia kotikunnattomille henkilöille
11.3.2021 | Uutinen
Suositus COVID-19-rokotuksista on annettu kunnille ja kuntayhtymille, ja se koskee henkilöitä, joilla ei ole kotikuntaa Suomessa tai jotka eivät ole oikeutettuja ennaltaehkäisevien julkisen terveydenhuollon palvelujen saamiseen Suomessa.
Puhelinpalvelut tukevat maahan muuttaneita koronavirustilanteessa
23.4.2020 | Uutinen
Viranomaiset ja kunnat erityisesti ovat avanneet eri kielillä toimivia puhelinohjaus- ja neuvontapalveluita koronavirustilanteessa. Monien järjestöjen monikieliset puhelinpalvelut toimivat normaaliin tapaan. Kokosimme uutiseen monikielisiä ohjaus- ja neuvontapalveluita, jotka toimivat puhelimitse tai esimerkiksi chatissa. Ohjaa maahan muuttaneet palveluiden pariin.
Internet ja sosiaalinen media olivat ikääntyvien vieraskielisten tärkein tiedonlähde poikkeustilanteen aikana
17.9.2020 | Uutinen
Järjestöjen tekemän raportin mukaan kuntien suorat yhteydenotot ja asiakaskontaktit jäivät vähäisiksi poikkeustilanteen alkamisen jälkeen. Tästä huolimatta suurin osa raporttia varten haastatelluista koki, että on saanut riittävästi tietoa ja ohjeistusta koronavirukseen liittyen. Iäkkäät vieraskieliset ovat kertoneet poikkeustilanteessa hoitaneensa arkeen liittyvää toimintaa itsenäisesti. Poikkeustilanne aiheutti haastateltavissa huolta ja pelkoa esimerkiksi sukulaisten hyvinvoinnista ja sosiaalisen elämän vähenemisestä.
Kaikki uutiset