Laki toimeentulotuesta

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Toimeentulotuki on viimeinen keino saada rahaa välttämättömiin menoihin. Rahaa saa perustarpeisiin, kuten ruokaan, asumiseen ja terveydenhoitoon. 

Toimeentulotuesta määrätään laissa. 

Kela maksaa perustoimeentulotukea. Joskus kunta voi maksaa lisää toimeentulotukea. 

Tuki on tilapäistä. Sitä myönnetään usein kuukaudeksi kerrallaan. Rahamäärä lasketaan pakollisten menojen mukaan. 

Lisätietoa:
Laki toimeentulotuestaLinkki toiselle sivustolle (yleissuomi)
ToimeentulotukiLinkki toiselle sivustolle (selkeä suomi) 
Kelan toimeentulotuki Linkki toiselle sivustolle(selkosuomi)