Hyppää sisältöön

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Laki toimeentulotuesta

Toimeentulotuki on viimeinen keino saada rahaa välttämättömiin menoihin. Rahaa saa perustarpeisiin, kuten ruokaan, asumiseen ja terveydenhoitoon. 

Toimeentulotuesta määrätään laissa. 

Kela maksaa perustoimeentulotukea. Joskus kunta voi maksaa lisää toimeentulotukea. 

Tuki on tilapäistä. Sitä myönnetään usein kuukaudeksi kerrallaan. Rahamäärä lasketaan pakollisten menojen mukaan. 

Lisätietoa:
Laki toimeentulotuesta (yleissuomi)
Toimeentulotuki (selkeä suomi) 
Kelan toimeentulotuki (selkosuomi)