On suositeltavaa, että monikielinen yhteiskuntaorientaatio järjestetään lähiopetuksena. Lähiopetus tarjoaa parhaan mahdollisuuden dialogisuuden toteutumiselle, ja kynnys esimerkiksi kysymysten esittämiselle voi olla matalampi.
Käytettävissä olevan rahoituksen ja käytännön organisoinnin kannalta riittävän suuria, kielikohtaisia lähiopetusryhmiä voi olla vaikea saada paikallisesti kokoon, joten yhteiskuntaorientaatio on mahdollista toteuttaa myös muilla tavoilla. Yksi hyvä vaihtoehto lähiopetukselle on hybridimuotoinen toteutus, jossa osa opetuksesta toteutetaan verkossa ja osa lähiopetuksena.
Toinen vaihtoehto on toteuttaa yhteiskuntaorientaatio ns. etäkatsomomallilla. Tässä mallissa kouluttaja on etäyhteyden päässä, ja omakielinen ryhmä tai ryhmät kokoontuvat kukin omiin paikkoihinsa seuraamaan opetusta. Kukin ryhmä seuraa omakielistä opetusta yhdessä, yhteisessä tilassa ja mielellään ohjatusti. Ohjaajana voi toimia kunnan tai työllisyysalueen työntekijä, joka varmistaa mm. verkkoyhteyden toimimisen ja avustaa teknisesti. On myös pohdittu mallia, jossa etäryhmän ohjaajana toimisi aiemmin maahan tullut, samaa kieltä puhuva, ns. kokemusasiantuntija, joka pystyisi myös osallistumaan keskusteluun ja ohjaamaan sitä.
Kun kunta pohtii monikielisen yhteiskuntaorientaation toteutusmallia, on hyvä ottaa huomioon kotoutuja-asiakkaiden tarpeet ja se, minkälaisesta opetuksesta nämä asiakkaat hyötyisivät eniten. On hyvä huolehtia siitä, että ryhmistä ei tule niin suuria, että opetuksen dialogisuus kärsii. Toisaalta yhteiskuntaorientaation kustannustehokas toteuttaminen edellyttää riittävän isoja opetusryhmiä.