Hoppa till innehåll

Vägledning och rådgivning

Integrationen kommer igång snabbt när väglednings- och rådgivningstjänster finns tillgängliga och motsvarar behoven hos invandrare som kommer från olika situationer och hos olika språkgrupper.

Enligt 10 § i lagen om främjande av integration ska kommunen sörja för allmän vägledning och rådgivning för invandrare och integrationskunder. Syftet med rådgivningen är att stöda i synnerhet inledningsskedet av integrationen. 

Kommunen ska vid behov ge invandrare information om det finländska samhället, service- och utbildningssystemet, arbetslivet samt invandrares rättigheter och skyldigheter i Finland. Syftet med det är att säkerställa att personer som har flyttat till Finland av olika orsaker ska ha likvärdig möjlighet att få information och vägledning åtminstone om de viktigaste ämnesområdena när det gäller etablering, integration och det finländska arbetslivet. Genom vägledning och rådgivning kan kommunen också på ett mer heltäckande sätt nå invandrare som bor i kommunen och främja hänvisning till bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster samt integrationsfrämjande tjänster och andra tjänster. 

Kommunen ansvarar för att det inom dess område erbjuds personlig vägledning och rådgivning som motsvarar invandrarnas behov. Vägledning och rådgivning kan erbjudas till exempel vid ett separat serviceställe eller som en del av andra kommunala tjänster, till exempel i samband med annan allmän rådgivning. Kommunerna kan också komma överens om olika samarbetsarrangemang för att tillhandahålla vägledning och rådgivning på ett större område än en enskild kommun.

Även om det i integrationslagen föreskrivs särskilt om kommunens uppgift att ordna allmän vägledning och rådgivning, har andra myndigheter enligt förvaltningslagen allmän rådgivningsskyldighet i ärenden som hör till deras behörighet. Myndigheterna ska inom ramen för sina befogenheter ge sina kunder rådgivning som anknyter till behandlingen av förvaltningsärenden enligt behov samt besvara frågor om ärendehanteringen. Rådgivningen är avgiftsfri. Om ett ärende inte hör till myndighetens befogenheter ska den försöka hänvisa kunden vidare till en behörig myndighet, i praktiken till den behöriga myndighetens verksamhetsställe eller servicekanal. Centrala myndigheter med tanke på integrationsfrämjande och etablering är till exempel välfärdsområdet, Migrationsverket, Folkpensionsanstalten (FPA), arbetarskyddsmyndigheterna och Skatteförvaltningen.

Vägledningen och rådgivningen för invandrare samt informationen om tjänster kräver flexibla arbetsformer som också utvecklas samt effektivt samarbete mellan myndigheter och andra aktörer, såsom organisationer. Tillgången till basservice och identifieringen av invandrarnas behov av tjänster varierar beroende på boendekommun och kompetensen hos dem som arbetar inom basservicen. 

Olika modeller för att ordna väglednings- och rådgivningstjänsterna har skapats regionalt och lokalt. Vid anordnandet är det viktigt att beakta invandrarnas varierande behov och till exempel lågtröskelprincipen, flerspråkighet och lätt språk samt samarbetet med andra myndigheter och utbildningsanordnare. Den vägledning och rådgivning som ges inom basservicen kompletteras av rådgivning med låg tröskel som erbjuds av olika aktörer. Vägledningen och rådgivningen med låg tröskel har utvecklats under de senaste åren och man har strävat efter att stärka tillgången till den. Man kan ytterligare stärka smidigheten i kundernas serviceprocesser genom att intensifiera samarbetet mellan de myndigheter som är centrala för integrationen och etableringen. Till exempel kan det ur både kundernas och myndigheternas synvinkel finnas många fördelar med att samla olika myndigheters vägledning och rådgivning vid ett sektorsövergripande serviceställe. 

Läs mer:
InfoFinland.fi
Guiden Välkommen till Finland 
Basinformationsmaterial 
Brev till kommunerna och välfärdsområdena om vägledning och rådgivning i anslutning till främjande av integration och om frågor som gäller tjänsteansvar