Hyppää sisältöön

Vinkkejä monikielisen yhteiskuntaorientaation järjestämiseen

Suunnittelu

  • Mieti mikä on järjestämäsi monikielisen yhteiskuntaorientaatio kohderyhmä.
  • Ovatko osallistujat työnhakijoita vai työvoiman ulkopuolisia?
  • Voisiko palveluun osallistua myös kansainvälisiä opiskelijoita ja/tai työperäisiä maahanmuuttaneita?
  • Voisiko ryhmä olla avoin kaikille asiakasryhmille?
  • Mikä on kieli, jolla monikielinen yhteiskuntaorientaatio järjestetään?
  • Käytetäänkö valtakunnallista oppimateriaalia, vai halutaanko kirjoittaa oma oppimateriaali?
  • Mitä paikallistietoa haluat sisällyttää monikieliseen yhteiskuntaorientaatioon?

Mistä löytyy sopiva kouluttaja?

  • Onko kunnan tai työllisyysalueen työntekijöissä sopivaa henkilöä?
  • Kilpailutetaanko palvelu, vai onnistuuko se pienhankintana?
  • Voisiko monikielisen yhteiskuntaorientaation järjestää yhteistyössä muiden kuntien tai työllisyysalueiden kanssa?

Miten järjestetään tiedotus ja ilmoittautuminen?

  • Missä monikielisestä yhteiskuntaorientaatiosta tiedotetaan?
  • Voiko asiakas ilmoittautua palveluun itse, vai ilmoittaako työntekijä hänet sinne?

Käytännön asioita

  • Mieti mikä olisi sopiva aikataulu juuri tälle ryhmälle.
  • Järjestetäänkö monikielinen yhteiskuntaorientaation intensiivisenä jaksona, vai esimerkiksi 3 x 4 tuntia viikossa?
  • Ovatko oppitunnit päivällä vai illalla – milloin osallistuminen on helpointa tai ylipäänsä mahdollista?
  • Etsi sopiva tila ryhmälle.
  • Luokkahuoneen on oltava riittävän suuri.
  • Jos monikielisen yhteiskuntaorientaation yhteydessä järjestetään lastenhoito, sille täytyy varata oma tilansa.
  • Jos monikielinen yhteiskuntaorientaatio järjestetään etäopetuksena tai hybridimuotoisena, on huolehdittava siitä, että riittävät yhteydet ja laitteet ovat käytettävissä.
  • Voisiko luokkahuoneessa olla avustaja etäopetuksen aikana huolehtimassa, että kaikki sujuu?
  • Jos etäopetukseen osallistutaan omilla laitteilla kotoa käsin, on erityisen tärkeää varmistaa, että kaikilla on osallistumiseen tarvittavat välineet ja taidot.

Sovi kouluttajan kanssa siitä, mitä paikallistietoa monikielisessä yhteiskuntaorientaatiossa kerrotaan, ja miten esimerkiksi vierailut järjestetään. Paikallistiedolla on suuri merkitys siinä, että asiakkaat kotoutuvat ja kiinnittyvät juuri tähän paikkakuntaan ja yhteisöön. Viranomaisten vierailuilla voidaan vähentää esimerkiksi poliisiin tai lastensuojeluun liittyviä mahdollisia pelkoja tai ennakkoluuloja.

Monikielisen yhteiskuntaorientaation lopuksi

  • Sovi kouluttajan kanssa siitä, että osallistujat voivat antaa palautetta omalla kielellään.
  • Voisiko kouluttaja kääntää palautteet suomeksi?

Mahdollisuus palautteen antamiseen vahvistaa omalta osaltaan osallistujan toimijuutta, ja tuo hänen äänensä kuuluville. Saat myös tärkeää tietoa seuraavien monikielisten yhteiskuntaorientaatioiden järjestämiseen.

Osallistujille on hyvä antaa todistus suoritetusta monikielisestä yhteiskuntaorientaatiosta. Halutessasi voit kirjata todistukseen esimerkiksi sen, mitä aiheita yhteiskuntaorientaatiossa on käsitelty, ja kuinka monelle oppitunnille asiakas on osallistunut.

Muista kirjata suoritettu monikielinen yhteiskuntaorientaatio asiakastietojärjestelmiin.

Hyvin toteutettuna monikielinen yhteiskuntaorientaatio vähentää muiden palveluiden tarvetta ja kannustaa omaan toimijuuteen.

Lisätietoja yhteiskuntaorientaatiosta

Monikielisen yhteiskuntaorientaation järjestämisestä on tehty työ- ja elinkeinoministeriön tilaama selvitys, joka julkaistiin tammikuussa 2024. Selvitykseen on kerätty tietoa monikielisen yhteiskuntaorientaation toteutustavoista ja kokemuksista Suomessa sekä tietoa yhteiskuntaorientaation toteutustavoista muissa maissa. Selvitys sisältää suosituksia monikielisen yhteiskuntaorientaation toteuttamiseen.

Selvitys monikielisen yhteiskuntaorientaation toteuttamisvaihtoehdoista ja kehittämistarpeista: Raportti