Tervetuloa selkokieliseen kotoutumislain käsikirjaan

Kotoutumislaki on uudistunut 1.1.2025. Valitettavasti kaikkea sisältöä ei ole ehditty vielä päivittää uuden kotoutumislain (681/2023) mukaiseksi. Varsinkin kieliversioissa voi olla puutteita. Pahoittelemme asiasta aiheutuvaa haittaa. Sivuston päivitystä priorisoidaan ja päivitykset pyritään tekemään tammi-helmikuun 2025 aikana. Uuden kotoutumislain mukaista tietoa löydät koottuna sivulle kotoutuminen.fi/KOTO24.

Tämä on käsikirja, jossa kerrotaan Suomen kotoutumislaista.

Käsikirja tarkoittaa opaskirjaa. 

Käsikirja on kirjoitettu selkokielellä.
Selkokieli on helppoa suomen kieltä. 

Kun opaskirja tai ohje on kirjoitettu selkokielellä, sitä on helppo ymmärtää. 
Selkokieli tukee Suomeen muuttaneen henkilön kotoutumista. 

Kotoutuminen tarkoittaa sopeutumista uuteen kotimaahan

Tässä käsikirjassa on tietoa kotoutumisesta. 
Kotoutumiseen liittyvistä asioista määrää kotoutumislaki. 

Tämä käsikirja etenee kotoutumislain mukaisesti.
Se kertoo, miten maahanmuuttaneita autetaan sopeutumaan Suomeen. 

Käsikirja voi auttaa sinua, jos sinä autat maahanmuuttajia sopeutumaan ja elämään Suomessa. 
Suomi ei välttämättä ole äidinkielesi, ja selkokielinen käsikirja voi tukea työtäsi. 

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Selkotunnus

Selkotunnus

Kotoutuminen.fi:n selkokieliselle kotoutumislain käsikirjalle on myönnetty selkotunnus.

Lue lisää selkokielestä (yleiskielellä)