Hyppää sisältöön

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Tervetuloa selkokieliseen kotoutumislain käsikirjaan

Tämä on käsikirja, jossa kerrotaan Suomen kotoutumislaista.
Käsikirja tarkoittaa opaskirjaa. 

Käsikirja on kirjoitettu selkokielellä.
Selkokieli on helppoa suomen kieltä. 

Kun opaskirja tai ohje on kirjoitettu selkokielellä, sitä on helppo ymmärtää. 
Selkokieli tukee Suomeen muuttaneen henkilön kotoutumista. 

Kotoutuminen tarkoittaa sopeutumista uuteen kotimaahan

Tässä käsikirjassa on tietoa kotoutumisesta. 
Kotoutumiseen liittyvistä asioista määrää kotoutumislaki. 

Tämä käsikirja etenee kotoutumislain mukaisesti.
Se kertoo, miten maahanmuuttaneita autetaan sopeutumaan Suomeen. 

Käsikirja voi auttaa sinua, jos sinä autat maahanmuuttajia sopeutumaan ja elämään Suomessa. 
Suomi ei välttämättä ole äidinkielesi, ja selkokielinen käsikirja voi tukea työtäsi. 

Käsikirjassa on monta osiota

Osiot ovat:

  1. lainsäädäntö, eli Suomen lait ja muut säännökset
  2. yleistä tietoa kotoutumisesta
  3. kotoutumisen tukeminen
  4. kotoutumisen toimijat ja tehtävät
  5. pakolaisten muutto Suomeen ja kuntiin.

Lue käsikirjaa