Hyppää sisältöön

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Vastaanottolaki

Vastaanottolain lain oikea nimi on ”laki kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta”.
Kutsumme sitä vastaanottolaiksi.

Vastaanottolaki koskee henkilöitä, jotka hakevat Suomesta suojelua.
Suojelua hakevia henkilöitä kutsutaan turvapaikanhakijoiksi.

Suojelua voi tarvita, jos kotimaassa on esimerkiksi sota tai muu kriisitilanne. 
Turvapaikanhakijat asuvat aluksi usein vastaanottokeskuksessa.
Vastaanottokeskus auttaa turvapaikanhakijoita.

Vastaanottokeskus tarjoaa

  • majoituksen
  • käyttörahaa
  • sosiaalipalveluita
  • terveyspalveluita
  • tulkin apua
  • apua kääntämisessä kielestä toiseen
  • työtoimintaa ja opintotoimintaa.

Vastaanottokeskuksesta turvapaikanhakijat ja pakolaiset muuttavat kuntiin. 
Kunta auttaa heitä asunnon saamisessa ja muissa asioissa. 
Kunta voi järjestää palvelut yhdessä järjestöjen ja Maahanmuuttoviraston kanssa. 

Lisätietoa:
Vastaanottolaki (yleissuomeksi)
Turvapaikka Suomesta (selkeä suomi)