Alkukartoituksessa arvioidaan palveluiden tarvetta

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Kun maahanmuuttaja tulee Suomeen kunta tai TE-toimisto voi tehdä hänelle alkukartoituksen.
Alkukartoituksessa kunta tai TE-toimisto arvioi, millaista apua maahanmuuttaja tarvitsee.

Alkukartoituksessa selvitetään esimerkiksi asiakkaan

  • koulutus
  • työpaikat
  • kielitaito.

Alkukartoituksen jälkeen maahanmuuttanut saa tukea kotoutumiseen. 
Tuki voi olla esimerkiksi kotoutumiskoulutusta tai apua työpaikan etsimiseen. 

Alkuvaiheen kotoutuminen on tärkeää 

Alkukartoitus on osa alkuvaiheen kotoutumista.
Alkuvaiheen kotoutuminen alkaa, kun henkilö saapuu Suomeen. 

Kotoutuminen on hyvä saada käyntiin nopeasti. 

Jos maahanmuuttaja odottaa pitkään, hän voi menettää motivaationsa kotoutua. 
Motivaatio tarkoittaa kiinnostusta ja halua. 

Alkuvaiheen kotoutuminen ehkäisee syrjäytymistä.
Syrjäytyminen tarkoittaa, että ihminen jää yhteiskunnan ulkopuolelle.