Hyppää sisältöön

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Milloin ja miten alkukartoitus tehdään?

Alkukartoitus tehdään siinä vaiheessa ja sillä tavalla, joka sopii maahanmuuttajan tilanteeseen. Alkukartoituksen tekijä huomioi asiakkaiden erilaiset tilanteet. 

Kunta tai TE-toimisto tekee alkukartoituksen asiakkaan äidinkielellä tai muulla tutulla kielellä. Viranomainen tilaa tulkin, jos yhteistä kieltä ei ole. 

Alkukartoituksessa on monta vaihetta

Alkukartoitus alkaa haastattelulla. TE-toimiston tai kunnan asiantuntija haastattelee maahanmuuttajaa. 

Haastattelija selvittää maahanmuuttajan

  • luku- ja kirjoitustaidon
  • suomen ja ruotsin kielen taidon
  • opiskeluun liittyviä asioita
  • koulutuksen
  • työkokemuksen
  • muut taidot ja toiveet
  • elämäntilanteen

Viranomaiset eivät saa kaikkea tietoa haastattelusta. Haastattelun lisäksi viranomaiset voivat selvittää osaamista myös muilla tavoilla. 

Alkukartoituksen vaiheet ja sisältö voivat olla erilaisia eri henkilöille. 

Alkukartoituksen tekeminen pitää aloittaa pian

Viranomaisen pitää aloittaa alkukartoituksen tekeminen kahden kuukauden kuluessa siitä, kun maahanmuuttanut tulee asiakkaaksi.

Kunta ja TE-toimisto sopivat, miten alkukartoitukset tehdään.
Kun toimintatavoista on sovittu, alkukartoituksen tekeminen voi alkaa nopeasti.