Hoppa till innehåll

Kommunen eller arbetskraftsmyndigheten tillhandahåller flerspråkig samhällsorientering som en integrationsfrämjande tjänst

Flerspråkig samhällsorientering är en kurs där invandrare får information om det finländska samhället på sitt modersmål eller på något annat språk som han eller hon har goda kunskaper i. Målet är att ge invandrare en bild av det finländska samhällets verksamhet och att stödja och påskynda tillträde till verksamheter i samhället. Bestämmelser om flerspråkig samhällsorientering finns i lagen om främjande av integration (25 §, 681/2023). Flerspråkig samhällsorientering är en del av kommunens integrationsprogram, dvs. servicehelheten i början av integrationen. Bestämmelser om innehållet i kommunens integrationsprogram finns i 13 § i lagen om främjande av integration. Bestämmelser om innehållet i och ordnandet av flerspråkig samhällsorientering finns dessutom i statsrådets förordning 576/2024. 

Tyngdpunkterna i den flerspråkiga samhällsorienteringen är modersmålsbasering och dialog

Centrala faktorer i den flerspråkiga samhällsorienteringen är användning av det egna språket och dialoger. Utbildaren är en person som väl behärskar både undervisningsspråket och finska eller svenska och som dessutom är väl förtrogen med det finländska samhället, servicesystemet och kulturen. Det är en fördel om utbildaren så väl som möjligt känner till de ursprungsländer och samhällen från vilka deltagarna i samhällsorienteringen kommer från. En sådan utbildare kan bäst förklara det finländska samhällets särdrag på ett begripligt sätt. Lagen eller förordningen fastställer inte den kompetens som krävs av utbildaren, utan den kommun eller det sysselsättningsområde som ordnar utbildningen får själv besluta vilken kompetens som krävs av utbildaren. 

Utöver det egna språket är det viktigt med dialog i flerspråkig samhällsorientering, dvs. möjlighet att ställa frågor och diskutera det man lärt sig. Detta stöder inlärningen och stärker kundens delaktighet och aktivitet. Målet är att kunderna ska få en helhetsbild av hurdant det finländska samhället är och hur det har utformats till vad det är för närvarande. Flerspråkig samhällsorientering kan inte ersättas till exempel med videor eller infomöten som ses självständigt och där man till exempel berättar om lokala tjänster. 

Kan samhällsorienteringen studeras självständigt? 

Den flerspråkiga samhällsorienteringen har i statsrådets förordning fastställts till minst 70 timmar undervisning och självständiga studier. I princip bör den flerspråkiga samhällsorienteringen genomföras i form av undervisning. Självständiga studier borde erbjudas endast när de språk som integrationskunden behärskar är så sällsynta att undervisning i grupp eller med hjälp av tolk inte är möjlig. Självstudier kan också övervägas när den integrationskundens bakgrund och färdigheter är tillräckliga för självständiga studier.

Mer information om genomförandet av samhällsorienteringen: [email protected]