När ett barn eller en ung person som kommit utan vårdnadshavare får uppehållstillstånd krävs det ett nära samarbete mellan företrädaren för den minderåriga, förläggningen, välfärdsområdets socialarbetare, kommunen och närings-, trafik- och miljöcentralen för att barnet eller den unga personen ska kunna flytta till kommunen.
Det är viktigt att minderåriga efter att de fått uppehållstillstånd inte behöver flytta till en annan kommun, utan att de kan stanna i samma uppväxtmiljö eller på samma ort där de har ansökt om asyl eller tillfälligt skydd.
Beslut om ordnande av barnets boende fattas av välfärdsområdet utifrån en bedömning av behovet av tjänster enligt socialvårdslagen. Bedömningen av behovet av tjänster inleds redan innan barnet har en hemkommun. Bedömningen görs i den omfattning som barnets livssituation kräver i samarbete med aktörer som är viktiga för barnets vardag.
Vid anvisandet av kommun beaktas om möjligt
- boendets varaktighet,
- de tjänster som erbjuds i kommunen och
- barnets eller den ungas möjligheter att hålla kontakt med anhöriga och vänner som bor i Finland.
Vid bedömningen samarbetar välfärdsområdets socialarbetare med förläggningens socialarbetare, barnets företrädare och barnet. Man samarbetar också med närings-, trafik- och miljöcentralen och kommunen. Närings-, trafik- och miljöcentralen har information om familjegrupphemsplatser och kommunplatser i området. Målet är att hitta en boende- och utbildningsform som passar varje barn och ung person så bra som möjligt samt på längre sikt även ett yrke och ett arbete.
Barn och unga kan flytta till kommunen för att bo i familjegrupphem, familjevård eller någon annan form av tjänster som ordnas enligt socialvårdslagen. Barnet kan efter att han eller hon fått uppehållstillstånd fortsätta bo i enskild inkvartering, om det anses vara förenligt med barnets bästa. Om en minderårig person flyttar till enskild inkvartering direkt från en förläggning ska välfärdsområdet klarlägga att den enskilda inkvarteringen är lämplig för barnet. I vissa situationer kan en privat inkvarterare också utbildas till familjevårdare. Närmare bestämmelser om familjevård finns i familjevårdslagen.
Kommunen ska för en minderårig som har kommit till landet utan vårdnadshavare och fått uppehållstillstånd utarbeta en bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster och en integrationsplan. Välfärdsområdet ska delta i bedömningen av behovet av tjänster eller i utarbetandet av en integrationsplan, om främjandet av integrationen förutsätter samordning av tjänsterna. En bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster behöver inte utarbetas om barnets behov av tjänster kan tillgodoses genom någon annan kundplan. Förutom barnet ska även barnets företrädare och vid behov en tolk vara närvarande.
Ledd fritidsverksamhet stöder barnets integration
Barn som har anlänt utan vårdnadshavare och fått uppehållstillstånd har som kommuninvånare rätt att delta i all den verksamhet som andra barn och unga deltar i. Skolgång, hobbyer och annan fritidsverksamhet stöder barnens integration. Centrala aktörer för barnens integration är representanterna för småbarnspedagogiken, undervisningsväsendet, ungdomsväsendet samt social- och hälsovårdsväsendet.
Mer information:
Förläggningar och enheter för minderåriga på Migrationsverkets webbplats