Hoppa till innehåll

De nationella informationssystemtjänsterna för integrationen främjar klientarbetet inom integrationen i kommunerna

Syftet med de riksomfattande informationssystemtjänsterna för integrationen är att stödja kommunernas kundarbete inom integration, förbättra informationsutbytet mellan aktörer inom integration och producera information för informationsledningen för integration på kommunal, regional och riksomfattande nivå. Informationssystemtjänsterna kan tas i bruk i kommunerna från och med januari 2025. 

Kundinformationssystemet för integration, KSFI används i kommunernas integrationstjänster. Kundinformationssystemet stöder i synnerhet mottagandet av personer som får internationellt skydd och hänvisningen till tjänster. 

Datastrukturen i kundinformationssystemet för integration harmoniseras med informationssystemet för arbets- och näringstjänster så att utlämnandet av uppgifter effektiviseras och informationsledningen för integration underlättas. I systemet utvecklas dessutom möjligheter att utnyttja olika datalager, kontaktytor och utvidgningar i kommunerna.

Läs mer om koto-digi-projektet

Ibruktagandet av kundinformationssystemet inleds 2025

Bestämmelser om användningen av Koto-digi-systemtjänster finns i den nya integrationslagen (KOTO24) som trädde i kraft den 1 januari 2025. 

De nationella informationssystemtjänsterna för integrationen utvecklas inom Koto-digi-projektet vid utvecklings- och förvaltningscenter (UF-centret), som inleddes hösten 2022. 

Utvecklings- och förvaltningscentret ansvarar för byggandet, driften och kostnaderna för informationssystemet.

Skyldigheten för kommunerna att använda systemet träder i kraft efter övergångsperioden den 1 januari 2027. Det är gratis för kommunerna att använda systemet.

Informationssystemtjänsterna utvecklas i samarbete

Staten ansvarar för byggandet, driften och kostnaderna för det gemensamma informationssystemet. Utvecklingen av informationssystemtjänsterna sker i ett nära samarbete med kommunerna och andra intressenter. Utöver arbetsgrupper och intervjuer ordnas också evenemang för kommentarer och diskussioner.

Projektet för att utveckla systemet genomförs som en del av arbets- och näringsministeriets åtgärdsprogram för anvisande av flyktingar till kommuner och integrationsstöd med finansiering från Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF).

Arbetet med referensarkitektur utförs i projektgruppen

Arbets- och näringsministeriet och utvecklings- och förvaltningscentret genomför arbetet med referensarkitekturen för kommunernas integrationstjänster våren 2023. I arbetet med referensarkitekturen beskrivs målbilden för integrationstjänsterna i framtiden och det stöder utvecklingen av de riksomfattande informationssystemtjänsterna för integration samt en mer omfattande utveckling av integrationsfrämjandet.

För arbetet med referensarkitekturen för kommunernas integrationstjänster har det samlats en projektgrupp bestående av sju kommuner. I projektgruppen deltar också arbets- och näringsministeriet, utvecklings- och förvaltningscentret och Kommunförbundet. Hela referensarkitekturen har presenterats på bred front för kommunfältet och intressentgrupperna vid två distansmöten. Kommentarer om utkastet till referensarkitektur har också samlats in från kommunerna.


Mer information

Projektets e-post: [email protected]

E-post: [email protected]

Projektchef: Antti Kanniainen, tfn 0295 029 026

Utveckling av KSFI: Sonja Alapiha, tfn 0295 046 162

Teknisk genomförande av KSFI: Tero Tuovinen tfn 0295 020 204

Drift av KSFI: Puro Silavuori, tfn 050 396 7651

Främjande av integration i KSFI: Miia Koivu, tfn 0295 021 169

Anvisande av flyktingar till kommunen i KSFI: Anna-Mari Väänänen, tfn 0295 038 068

Kommunikation och användarerfarenhet: Viivi Heikura, tfn 0295 020 076

Kunskapsbaserad ledning: Monika Stenholm, tfn. 0295 021 106

Arkitektur: Miina Koskinen, tfn 0295 022 068

Lagstiftning: Taisto Aaltonen, tfn 0295 021 093

Finansieras av Europeiska unionen