Checklistan nedan stöder kommunerna i planeringen och genomförandet av integrationsprogrammet samt hjälper dem att utarbeta dokumentet som beskriver programmet. Listan är utformad på ett allmänt plan. Många regionala och lokala faktorer påverkar integrationsprogrammet och utarbetandet av det, och alla punkter på listan är inte nödvändigtvis tillämpliga i alla situationer.
En kommun ska ha ett integrationsprogram och ett dokument som beskriver programmet 1.1.2025, för att ersättningar enligt integrationslagen ska kunna betalas till kommunen.
Observera att kommunen också i framtiden är skyldig att planera, utveckla och följa upp integrationen. I enlighet med den nya integrationslagen som träder i kraft 1.1.2025 är en kommun skyldig att ombesörja integrationsfrämjande strategisk planering som är mer omfattande än integrationsprogrammet och som berör alla kommuninvånare. Bestämmelser om uppgiften finns i 45 § i integrationslagen. Skillnaden mellan ett integrationsprogram och ett program för integrationsfrämjande samt syftet med integrationsprogrammet förtydligas på sidan med information om integrationsprogrammet.
Läs mer om integrationsprogrammet
Någon helhet som motsvarar det nya integrationsprogrammet har inte tidigare ingått i integrationslagen. Integrationsprogrammet är en tjänstehelhet i inledningsskedet av integrationen. Integrationsprogrammet motsvarar inte heller programmet för integrationsfrämjande i enlighet med den tidigare lagen, utan är ett nytt element. Begreppet program för integrationsfrämjande slopas, men kommunen är också i framtiden skyldig att planera, utveckla och följa upp integrationen.
Bestämmelser om innehållet i integrationsprogrammet finns i 13 § i integrationslagen (681/2023). Integrationsprogrammet är en tjänstehelhet som ordnas av kommunen i inledningsskedet av integrationen, som ska innehålla
- en bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster samt en sektorsövergripande bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster
- en integrationsplan samt en sektorsövergripande integrationsplan som görs upp utifrån ovannämnda bedömning
- flerspråkig samhällsorientering
- integrationsutbildning och en slutbedömning av språkkunskaperna som ingår i den
- annan utbildning och tjänster som främjar kunskaper i finska och svenska, läs- och skrivkunnighet, samhälls- och arbetslivsfärdigheter samt sysselsättning och företagsverksamhet
- vägledning och rådgivning under den tid integrationsprogrammet genomförs
Syftet med integrationsprogrammet är att tydliggöra tjänstehelheten för invandrare i inledningsskedet av integrationen och för aktörer inom integration. Dessutom är syftet att trygga ett enhetligt tillhandahållande av integrationsfrämjande tjänster i hela Finland. Det är viktigt att beakta arbetslivsorienteringen och arbetsmarknadens behov när man planerar innehållet i och genomförandet av integrationsprogrammet.
Integrationsprogrammet kan utarbetas t.ex. som ett projekt som genomförs i samarbete med andra aktörer som ansvarar för och producerar tjänster i inledningsskedet av integrationen, särskilt arbetsmarknadsmyndigheten. Kommunen kan komma överens om att utarbeta integrationsprogrammet eller genomföra vissa tjänster också i samarbete med andra kommuner. Projektets slutresultat är att kommunen har fungerande tjänster i inledningsskedet av integrationen, kommunikation om tjänsterna och ett dokument som beskriver dem. Kommunen uppdaterar integrationsprogrammet när behovet av tjänster eller tjänsterna förändras.
NTM-centralen i regionen ger vid behov råd när det gäller att definiera vilka tjänster som ska ingå i integrationsprogrammet och att utarbeta det dokument som beskriver integrationsprogrammet. Om problem uppstår kan man kontakta kontaktpersonen i migrationsfrågor vid NTM-centralen i regionen. Från och med 1.1.2025 fås riksomfattande stöd för planeringen och genomförandet av integrationsprogrammet från utvecklings- och förvaltningscentret.
- Kommunen fattar beslut om vem eller vilken aktör i kommunen som ansvarar för att samordna beredningen av integrationsprogrammet.
- Den kommunala myndighet som samordnar beredningen samarbetar tätt med arbetskraftsmyndigheten, som har ansvaret för att ordna tjänster i inledningsskedet av integrationen för kommunens integrationskunder som har anmält sig som arbetslösa arbetssökande. Arbetskraftsmyndigheten kan också vara ansvarig för att samordna integrationsprogrammet i kommunen.
- Samarbete behövs både mellan kommunens egna sektorer och mellan kommunen och andra aktörer.
- Den kommunala aktör som ansvarar för samordningen kan med fördel ta hjälp av en arbetsgrupp som avtalar om tidsplanen och ansvarsfördelningen för beredningen av programmet. Samarbetet kan organiseras i en separat arbetsgrupp som tillsatts för uppgiften eller i någon annan mer omfattande arbetsgrupp med anknytning till integrationen, såsom i en samarbetsgrupp för invandring och integrationsfrämjande i enlighet med 48 § i den nya integrationslagen.
- Till arbetsgruppen som samordnar beredningen kallas utöver arbetskraftsmyndigheten vid behov även andra kommunala sektorer, såsom bildnings-, fritids- och livskraftstjänsterna samt välfärdsområdet, organisationer, läroanstalter, församlingen, företag och andra integrationsfrämjande myndigheter och serviceproducenter.
- Kommunen sörjer för att kommuninvånare som har invandrat till vårt land deltar aktivt i processen och att deras åsikter beaktas när tjänstehelheten utvecklas.
- Kommunen fastställer hur de tjänster för integrationskunder som enligt lag ingår i integrationsprogrammet genomförs.
- Bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster samt integrationsprogrammet kan utarbetas endast av kommunalt anställda i tjänsteförhållande. Kommunen kan anskaffa andra tjänster som ska ingå i integrationsprogrammet från externa serviceleverantörer, såsom läroanstalter, organisationer eller företag. Kommunen kan producera eller anskaffa tjänster också i samarbete med andra kommuner.
- När tjänstehelheten planeras är det viktigt att beakta att arbetskraftsmyndigheten har ansvaret för tjänsterna i inledningsskedet av integrationen för invandrare som har anmält sig som arbetslösa arbetssökande.
- Kommunen kan bedöma storleken på målgrupperna för tjänsterna i inledningsskedet som underlag för planeringen av tjänsterna.
- Tjänstehelheten ska omfatta tjänster för olika målgrupper av integrationskunder. Tjänsterna ska planeras åtminstone för de invandrare för vilka en bedömning av behovet av integrationstjänster enligt integrationslagen ska göras utan prövning.
- I integrationsprogrammet är det bra att ta upp också vilka tjänster för barn och unga i inledningsskedet av integrationen som kommunen tillhandahåller.
- Kommunens samordnande aktör planerar vilka tjänster kommunen och arbetskraftsmyndigheten ordnar själva samt fastställer nödvändiga resurser och ansvariga aktörer för dessa tjänster.
- Kommunens samordnande aktör planerar vilka tjänster som anskaffas från andra aktörer, inklusive från andra kommuner eller sysselsättningsområden, och vilka aktörer i kommunen som ansvarar för anskaffningen samt fastställer vika resurser som behövs. Det kan exempelvis vara bra att organisera den flerspråkiga samhällsorienteringen i samarbete med arbetskraftsmyndigheten eller andra kommuner. Genom att samarbeta är det möjligt att producera t.ex. mer skräddarsydda utbildningar i inledningsskedet av integrationen.
- Kommunens samordnande aktör bedömer vilka personresurser och andra resurser som behövs för tjänsterna i inledningsskedet av integrationen samt sörjer för att resursfrågorna beaktas i enlighet med kommunens budgetförfarande.
- Planen för hur tjänsterna ska genomföras kan med fördel utarbetas i en arbetsgrupp som säkerställer att tjänstehelheten är arbetslivsorienterad, konsekvent och fungerande samt att den svarar mot invandrarnas behov i kommunen. I integrationsprogrammet beaktas också behoven i kommunens näringsliv.
- Kommunen ska utarbeta ett dokument för integrationsprogrammet som beskriver
- tjänsterna i inledningsskedet av integrationen
- vem som ansvarar för tjänsterna samt
- samarbetet med andra aktörer i samband med dessa tjänster
- I dokumentet beskrivs hur de tjänster som krävs enligt integrationslagen och som ingår i integrationsprogrammet genomförs samt vilka andra integrationsfrämjande tjänster än de lagstadgade som kommunen tillhandahåller, inklusive tjänster som produceras av organisationer.
- I integrationsprogrammet kan också beskrivas kommunens övriga integrationsfrämjande tjänster i inledningsskedet av integrationen (bl.a. kultur-, ungdoms-, biblioteks- och idrottstjänster).
- I dokumentet kan med fördel antecknas också målgrupperna för tjänsterna samt programmets plan för den tillgängliga kundkommunikationen, uppföljningen av tjänsterna och uppdateringen av integrationsprogrammet.
- I integrationslagen krävs det inte att dokumentet som beskriver integrationsprogrammet godkänns av kommunfullmäktige. Kommunen kan följa kommunens egen praxis när det gäller godkännande av dokumentet.
- Kommunen informerar målgrupperna om integrationsprogrammet t.ex. på sin webbplats.
- Det är viktigt att fästa uppmärksamhet vid tillgängligheten för målgrupperna i kommunikationen om integrationsprogrammet. Exempelvis hjälper lättläst och/eller flerspråkig kommunikation samt flerkanalskommunikation kunderna att hitta information om tjänster i inledningsskedet av integrationen och uppmuntrar dem att söka sig till tjänsterna.
- Kommunen informerar kommunens olika sektorer, kommuninvånarna, intressentgrupperna och beslutsfattarna om integrationsprogrammet. Informationen om tjänsterna stöder hänvisningen av kunder och det sektorsövergripande samarbetet.
- Integrationsprogrammet kan också användas som introduktionsmaterial för en ny anställd eftersom det ger en anställd som arbetar med att främja integration en helhetsbild av de tjänster som kommunen tillhandahåller i inledningsskedet av integrationen.
- Integrationsprogrammet används i inledningsskedet av integrationen som ett verktyg i kundarbetet. Den anställda väljer tillsammans med kunden ut de tjänster i integrationsprogrammets tjänstehelhet som på bästa sätt stöder integrationskundens individuella integration och delaktighet i arbetslivet. Deltagandet i tjänsterna avtalas i kundens individuella integrationsplan.
- Kommunen ansvarar för att integrationsprogrammets tjänstehelhet och det dokument som beskriver programmet är aktuella. Kommunen uppdaterar integrationsprogrammet när behovet av tjänster eller tjänsterna förändras.
- Den arbetsgrupp som stödde beredningen av integrationsprogrammet kan med fördel fortsätta sitt arbete.
- Arbetsgruppen kan föreslå ändringar i integrationsprogrammet när verksamhetsförutsättningarna förändras samt säkerställa att de tjänster som tillhandahålls tillgodoser invandrarnas behov.