Hoppa till innehåll

 Checklista för kommunens planering av integrationsfrämjande

Kommunen kan använda sig av checklistan som stöd för planeringen av integrationsfrämjande.

1. Kommunen utser ansvariga aktörer 

  • Den myndighet som ansvarar för samordningen av beredningen ska fastställas klart i kommunen.
  • Kommunens beslutsfattare och organ binds till tidsplanen och processen och schemat för handläggning av de helheter som eventuellt hänskjuts till politiskt beslutsfattande slås fast. 
  • Kommunen beslutar om den sköter planeringen själv eller i samarbete med andra kommuner eller till exempel arbetskraftsmyndigheten.  
  • NTM-centralen ger vid behov råd under processens gång. Det lönar sig att kontakta invandringskontaktpersonen vid NTM-centralen redan i början av processen.
  • Vid behov kan kommunen även anlita utomstående experter.

2. Kommunen säkerställer samarbetet och samråden

  • Kommunen säkerställer samarbetet med välfärdsområdet.
  • Den ansvariga aktören kan inrätta eller utse en samarbetsgrupp som kommer överens om schemat för planeringen. 
  • Till samarbetsgruppen kan kallas kommunala organ enligt behov, såsom bildnings-, fritids- och näringslivstjänster eller aktörer med ansvar för boende. 
  • Till gruppen kan kallas också FPA som arbetskraftsmyndighet, välfärdsområdet och andra relevanta myndigheter.
  • Till gruppen kan kallas organisationer med verksamhet på det lokala planet, läroanstalter, företag och andra aktörer som stöder integrationen.
  • Det är bra att se till att invandrare som är bosatta i kommunen deltar aktivt i processen.

3. Kommunen sammanställer en lägesbild över invandring och integrering 

Lägesbilden ska med fördel omfatta både kvantitativa och kvalitativa analyser. Som hjälp kan användas till exempel följande frågor: 

  • Hur många invandrare är bosatta i kommunen? 
  • På vilka grunder har invandrarna kommit till landet (asylsökande, kvotflyktingar, personer som får tillfälligt skydd, studerande, arbetsrekryterade, familjemedlemmar)? 
  • Vilken är invandrarnas åldersfördelning? Könsfördelning, språk och sysselsättning? 
  • Hurdana integrationsbehov har invandrarna? 
  • Hur har invandrarna tagits emot i kommunen? 
  • Hur många invandrare antas/förväntas flytta in i kommunen de närmaste åren? 
  • Vilka är relationerna mellan olika befolkningsgrupper? 
  • Vilka utmaningar för integrationsfrämjande förekommer i kommunen? 
  • Saknar kommunen några tjänster för integrationsfrämjande? Får invandrarna de tjänster de behöver? 
  • Hur tillhandahåller kommunen väglednings- och rådgivningstjänster för invandrare? Hur ser utbudet respektive behovet av service ut för personer som invandrat på grund av arbete, studier, familjerelationer eller flyktingskap?

Som informationskällor kan användas bland annat 

  • UF-centrets data om integrationstjänster
  • information som kommunen får via FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu
  • regelbundna rapporter om kommuninvånarna till kommunen från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas (MDB) ändringsdatatjänst
  • Integrationsdatabasen och databasen Integrationsindikationer på Integration.fi 
  • lokala och regionala myndigheter och den regionala strategin för invandring, samt invandrare och organisationer, läroanstalter eller arbetsgivare som är aktiva med dem
  • information från förläggningarna i området och Migrationsverket. 

4. Kommunen fastställer målen utifrån lägesbilden 

  • Kommunen ska fastställa målen med hänsyn till de nationella målen för främjande av sysselsättningen som antagits av arbets- och näringsministeriet, avseende integrationskunderna, och till Statens program för integrationsfrämjande. 
  • Målen för integrationsfrämjande utgår från lägesbilden. Som hjälp kan användas till exempel följande frågor:
    • Vilka är kommunens möjligheter och utmaningar när det till kommunen flyttar personer som fötts utomlands och som talar ett främmande språk? 
    • Vilka teman är viktiga i just den här kommunen? 
    • Hurdan förändring vill man åstadkomma jämfört med nuläget?
  • Målen är kopplade till kommunstrategin och bland annat jämlikhets- och välfärdsplanerna.
  • Målen kan fastställas i samarbete till exempel på ett seminarium eller i en samarbetsgrupp. Kommunen kan också organisera samrådsmöten.  

5. Kommunen väljer metoderna för främjande av integration och goda befolkningsrelationer 

  • Kommunen fastställer åtgärderna med vilka målen ska uppnås.
  • Planeringen av integrationsfrämjande inbegriper konkreta förändringsmål vars utfall följs upp. 
  • Kommunen fastställer ansvarsinstanserna och genomförarna av åtgärderna. 
  • Integrationslagen förutsätter inte att kommunerna följer upp integrationsfrämjandet, men kommunen bör överväga mätare och uppföljning enligt sina egna behov.

6. Kommunen inkluderar integrationsfrämjande i kommunens övriga strategier

  • Kommunen ser till att integrationsfrämjandet beaktas i kommunstrategin, kommunens budget och ekonomiplan, välfärdsberättelsen och välfärdsplanen och planen för ordnande av arbetskraftsservice.
  • Kommunen kan om den så önskar utarbeta ett separat åtgärdsprogram för främjande av integration. Åtgärdsprogrammet underlättar hanteringen av helheten i synnerhet i kommuner där det finns en stor befolkning med invandrarbakgrund.
  • Kommunen ska komma överens om vem som övervakar måluppfyllelsen för integrationsfrämjandet samt om under vilka omständigheter och hur planen bör uppdateras.

7. Kommunikation om integrationsfrämjande i kommunen 

Kommunen kan sprida information om processen, målen och åtgärderna till 
kommuninvånarna 

  • de berörda parterna 
  • de centrala aktörerna och myndigheterna
  • målgruppen
  • beslutsfattarna. 

Samtidigt kan kommunen informera om tjänsterna i inledningsskedet av integrationen (integrationsprogrammet) och mer allmänt om planeringen av integrationsfrämjande i kommunen. 

Mer information:
Kommunal integrationsplanering
Strategisk integrationsplanering
Integrationsprogrammet