Kommunen kan använda sig av checklistan som stöd för planeringen av integrationsfrämjande.
1. Kommunen utser ansvariga aktörer
- Den myndighet som ansvarar för samordningen av beredningen ska fastställas klart i kommunen.
- Kommunens beslutsfattare och organ binds till tidsplanen och processen och schemat för handläggning av de helheter som eventuellt hänskjuts till politiskt beslutsfattande slås fast.
- Kommunen beslutar om den sköter planeringen själv eller i samarbete med andra kommuner eller till exempel arbetskraftsmyndigheten.
- NTM-centralen ger vid behov råd under processens gång. Det lönar sig att kontakta invandringskontaktpersonen vid NTM-centralen redan i början av processen.
- Vid behov kan kommunen även anlita utomstående experter.
2. Kommunen säkerställer samarbetet och samråden
- Kommunen säkerställer samarbetet med välfärdsområdet.
- Den ansvariga aktören kan inrätta eller utse en samarbetsgrupp som kommer överens om schemat för planeringen.
- Till samarbetsgruppen kan kallas kommunala organ enligt behov, såsom bildnings-, fritids- och näringslivstjänster eller aktörer med ansvar för boende.
- Till gruppen kan kallas också FPA som arbetskraftsmyndighet, välfärdsområdet och andra relevanta myndigheter.
- Till gruppen kan kallas organisationer med verksamhet på det lokala planet, läroanstalter, företag och andra aktörer som stöder integrationen.
- Det är bra att se till att invandrare som är bosatta i kommunen deltar aktivt i processen.
3. Kommunen sammanställer en lägesbild över invandring och integrering
Lägesbilden ska med fördel omfatta både kvantitativa och kvalitativa analyser. Som hjälp kan användas till exempel följande frågor:
- Hur många invandrare är bosatta i kommunen?
- På vilka grunder har invandrarna kommit till landet (asylsökande, kvotflyktingar, personer som får tillfälligt skydd, studerande, arbetsrekryterade, familjemedlemmar)?
- Vilken är invandrarnas åldersfördelning? Könsfördelning, språk och sysselsättning?
- Hurdana integrationsbehov har invandrarna?
- Hur har invandrarna tagits emot i kommunen?
- Hur många invandrare antas/förväntas flytta in i kommunen de närmaste åren?
- Vilka är relationerna mellan olika befolkningsgrupper?
- Vilka utmaningar för integrationsfrämjande förekommer i kommunen?
- Saknar kommunen några tjänster för integrationsfrämjande? Får invandrarna de tjänster de behöver?
- Hur tillhandahåller kommunen väglednings- och rådgivningstjänster för invandrare? Hur ser utbudet respektive behovet av service ut för personer som invandrat på grund av arbete, studier, familjerelationer eller flyktingskap?
Som informationskällor kan användas bland annat
- UF-centrets data om integrationstjänster
- information som kommunen får via FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu
- regelbundna rapporter om kommuninvånarna till kommunen från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas (MDB) ändringsdatatjänst
- Integrationsdatabasen och databasen Integrationsindikationer på Integration.fi
- lokala och regionala myndigheter och den regionala strategin för invandring, samt invandrare och organisationer, läroanstalter eller arbetsgivare som är aktiva med dem
- information från förläggningarna i området och Migrationsverket.
4. Kommunen fastställer målen utifrån lägesbilden
- Kommunen ska fastställa målen med hänsyn till de nationella målen för främjande av sysselsättningen som antagits av arbets- och näringsministeriet, avseende integrationskunderna, och till Statens program för integrationsfrämjande.
- Målen för integrationsfrämjande utgår från lägesbilden. Som hjälp kan användas till exempel följande frågor:
- Vilka är kommunens möjligheter och utmaningar när det till kommunen flyttar personer som fötts utomlands och som talar ett främmande språk?
- Vilka teman är viktiga i just den här kommunen?
- Hurdan förändring vill man åstadkomma jämfört med nuläget?
- Målen är kopplade till kommunstrategin och bland annat jämlikhets- och välfärdsplanerna.
- Målen kan fastställas i samarbete till exempel på ett seminarium eller i en samarbetsgrupp. Kommunen kan också organisera samrådsmöten.
5. Kommunen väljer metoderna för främjande av integration och goda befolkningsrelationer
- Kommunen fastställer åtgärderna med vilka målen ska uppnås.
- Planeringen av integrationsfrämjande inbegriper konkreta förändringsmål vars utfall följs upp.
- Kommunen fastställer ansvarsinstanserna och genomförarna av åtgärderna.
- Integrationslagen förutsätter inte att kommunerna följer upp integrationsfrämjandet, men kommunen bör överväga mätare och uppföljning enligt sina egna behov.
6. Kommunen inkluderar integrationsfrämjande i kommunens övriga strategier
- Kommunen ser till att integrationsfrämjandet beaktas i kommunstrategin, kommunens budget och ekonomiplan, välfärdsberättelsen och välfärdsplanen och planen för ordnande av arbetskraftsservice.
- Kommunen kan om den så önskar utarbeta ett separat åtgärdsprogram för främjande av integration. Åtgärdsprogrammet underlättar hanteringen av helheten i synnerhet i kommuner där det finns en stor befolkning med invandrarbakgrund.
- Kommunen ska komma överens om vem som övervakar måluppfyllelsen för integrationsfrämjandet samt om under vilka omständigheter och hur planen bör uppdateras.
7. Kommunikation om integrationsfrämjande i kommunen
Kommunen kan sprida information om processen, målen och åtgärderna till
kommuninvånarna
- de berörda parterna
- de centrala aktörerna och myndigheterna
- målgruppen
- beslutsfattarna.
Samtidigt kan kommunen informera om tjänsterna i inledningsskedet av integrationen (integrationsprogrammet) och mer allmänt om planeringen av integrationsfrämjande i kommunen.
Mer information:
Kommunal integrationsplanering
Strategisk integrationsplanering
Integrationsprogrammet