Hoppa till innehåll

Informationssystem inom det integrationsfrämjande arbetet

Inom integrationsarbetet används olika informationssystem som verktyg för att dokumentera information om nyanlända eller kunder inom de integrationsfrämjande tjänsterna. Informationssystemen används i huvudsak av kommunernas och sysselsättningstjänsternas sakkunniga. De viktigaste informationssystemen är Kundinformationssystemet för integration och Jobbmarknaden för sakkunniga. Information om hur man ansöker om rättigheter till systemen och hur de används har samlats för myndigheter i UF-centrets tjänst Tuutti.

Kundinformationssystemet för integration underlättar för kommunen att nå invandrare och hänvisa till tjänster

Kundinformationssystemet för integration (KSFI) är avsett att användas nationellt inom kommunernas integrationsfrämjande tjänster. KSFI kommer senare att öppnas även för vissa andra myndigheter. Tjänsterna inom kundinformationssystemet för integration regleras i lagen om främjande av integration (681/2023). Kommunen är skyldig att använda kundinformationssystemet för integration i genomförandet av integrationsfrämjande arbetet från och med 1.1.2027. Systemet upprätthålls av UF-centret.

Läs mer om kundinformationssystemet för integration

Jobbmarknaden för sakkunniga är avsett för sakkunniga inom sysselsättningstjänsterna

Jobbmarknaden för sakkunniga (JOMAS) är kundinformationssystemet för sysselsättningstjänsterna. Systemet används av sakkunniga inom sysselsättningstjänsterna i servicen till både personkunder och arbetsgivarkunder. I systemet registreras väsentlig information för serviceprocessen, även uppgifter om integrationskunder kan behandlas. Sysselsättningstjänsternas kunder använder däremot Jobbmarknadens e-tjänst, som nås via webbplatsen Jobbmarknaden.

Mer information om JOMAS finns i UF-centrets Tuutti-tjänst

Koulutusportti stöder hänvisning till tjänster  

Koulutusportti är ett informationssystem där en nyanländ som registrerat sig som arbetssökande inom ett sysselsättningsområde hänvisas till en integrationsfrämjande tjänst, såsom kartläggning av språkkunskaper och yrkeskompetens eller till integrationsfrämjande utbildning / flerspråkig samhällsorientering.

Mer information om Koulutusportti

ALPO-registret samlar kundbesök

ALPO-registret är en databas över kundbesök vid rådgivnings- och vägledningsställen för invandrare.

Mer information om ALPO-registret

FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu samlar förmånsuppgifter

Förmånsdatatjänsten Kelmu är avsedd för de myndigheter och FPA:s samarbetspartner som enligt lag har rätt att elektroniskt granska uppgifter om FPA-förmåner. Kelmu används även inom kommunernas integrationsfrämjande tjänster och vid mottagningscentraler.

Mer information om Kelmu

Ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden UMA samlar Migrationsverkets kunder

Migrationsverkets kunder och dokument som gäller handläggningen av deras ärenden registreras i Ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden UMA. Informationsmaterialet i UMA omfattar till exempel uppgifter om handläggning av olika ansökningar, information om mottagningstjänster, uppgifter om förvar av utlänningar samt kunduppgifter såsom utredningar och personuppgifter.

Mer information om UMA

Befolkningsdatasystemet (BDS) innehåller personuppgifter

Befolkningsdatasystemet är ett nationellt elektroniskt grundregister som innehåller aktuella personuppgifter om finska medborgare och personer som är stadigvarande eller tillfälligt bosatta i Finland.

Mer information om Befolkningsdatasystemet