Aikuisten maahanmuuttaneiden luku- ja kirjoitustaidon opetus

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Kaikki Suomeen muuttavat aikuiset eivät osaa lukea tai kirjoittaa. Heille järjestetään lukemisen ja kirjoitustaidon opetusta. 

Lukutaito ja kirjoitustaito auttavat arjessa, töissä ja koulussa. 

Aikuisten perusopetuksessa opitaan lukemaan

Suomessa peruskoulussa opetellaan perusopetukseen kuuluvat asiat. Siellä opetellaan myös lukemaan ja kirjoittamaan. 

Jos aikuinen ei osaa perusopetuksen tasoisia asioita, hän saa lisää opetusta.  

Opetusta kutsutaan oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetukseksi. Opetuksessa on erillinen vaihe, jossa opetellaan lukemaan. 

Opetus on tärkeää erityisesti nuorille. He tarvitsevat lukutaitoa ja kirjoitustaitoa, että voivat päästä kouluun tai töihin. 

Joustavat opintomahdollisuudet

Osa maahanmuuttaneista tarvitsee joustavia opiskelumahdollisuuksia. Niitä voi tarvita, jos on vaikka työ, pieniä lapsia, sairaus, vaikea elämäntilanne tai oppimisvaikeuksia.

Vapaan sivistystyön oppilaitokset järjestävät joustavia opiskelumahdollisuuksia. 

Vapaan sivistystyön opetus on avointa kaikille. Sitä järjestävät esimerkiksi kansalaisopistot ja opintokeskukset.

Vapaan sivistystyön opetuksessa lukemista ja kirjoittamista voi opiskella omaan tahtiin. 
Opiskelun voi yhdistää myös liikuntaan tai muuhun toimintaan.