Alla oleva tarkistuslista tukee kuntia kotoutumisohjelman suunnittelussa ja toteutuksessa sekä auttaa laatimaan sitä kuvaavan asiakirjan. Lista on laadittu yleisellä tasolla. Kotoutumisohjelmaan ja sen laatimiseen vaikuttavat monet alueelliset ja paikalliset tekijät, eivätkä kaikki listan huomiot välttämättä sovellu kaikkiin tilanteisiin.
Kunnalla on oltava kotoutumisohjelma ja sitä kuvaava asiakirja 1.1.2025, jotta kunnalle voidaan maksaa kotoutumislain mukaisia korvauksia.
Ota huomioon, että kunnalla on myös jatkossa velvollisuus suunnitella, kehittää ja seurata kotoutumista. Kunnalla on uuden 1.1.2025 tulevan kotoutumislain mukaisesti velvoite kotoutumisohjelmaa laajempaan ja kaikkia kuntalaisia koskevaan kotoutumisen edistämisen strategiseen suunnitteluun. Tehtävästä säädetään kotoutumislain 45 §:ssä. Kotoutumisohjelman ja kotouttamisohjelman eroa sekä kotoutumisohjelman tarkoitusta on avattu laajemmin kotoutumisohjelma-sivulla.
Lue lisää kotoutumisohjelmasta
Uutta kotoutumisohjelmaa vastaavaa kokonaisuutta ei ole ollut aikaisemmin kotoutumislaissa. Kotoutumisohjelma on kotoutumisen alkuvaiheen palvelukokonaisuus. Kotoutumisohjelma ei vastaa aikaisemman lainsäädännön mukaista kunnan kotouttamisohjelmaa, vaan kyseessä on uusi elementti. Kotouttamisohjelman käsitteestä luovutaan, mutta kunnalla on myös jatkossa velvollisuus suunnitella, kehittää ja seurata kotoutumista.
Kotoutumisohjelman sisällöstä säädetään kotoutumislain (681/2023) 13 §:ssä. Kotoutumisohjelma on kunnan järjestämä kotoutumisen alkuvaiheen palvelukokonaisuus, jonka välttämättömät sisällöt ovat
- osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi sekä monialainen osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi
- edellisen pohjalta laadittava kotoutumissuunnitelma sekä monialainen kotoutumissuunnitelma
- monikielinen yhteiskuntaorientaatio
- kotoutumiskoulutus ja siihen sisältyvä kielitaidon päättötestaus
- muu suomen ja ruotsin kielen osaamista, luku- ja kirjoitustaitoa, yhteiskunta- ja työelämävalmiuksia sekä työllistymistä ja yrittäjyyttä edistävä koulutus ja palvelut
- kotoutumisohjelman aikainen ohjaus ja neuvonta
Kotoutumisohjelman tarkoituksena on selkeyttää kotoutumisen alkuvaiheen palvelukokonaisuutta maahanmuuttajalle ja kotoutumisen toimijoille. Lisäksi tarkoituksena on varmistaa, että kotoutumista edistäviä palveluita tarjotaan yhdenmukaisesti kaikkialla Suomessa. On tärkeää ottaa huomioon työelämälähtöisyys ja työmarkkinoiden tarpeet, kun kotoutumisohjelman sisältöjä suunnitellaan ja toteutetaan.
Kotoutumisohjelma voidaan laatia esimerkiksi projektina, joka toteutetaan yhteistyössä muiden kotoutumisen alkuvaiheen palveluista vastaavien ja niitä tuottavien tahojen, erityisesti työvoimaviranomaisen, kanssa. Kunta voi sopia kotoutumisohjelman laatimisesta tai joidenkin palveluiden toteuttamisesta myös yhteistyössä muiden kuntien kanssa. Projektin lopputuloksena ovat kunnan toimivat kotoutumisen alkuvaiheen palvelut, niistä viestiminen sekä niitä kuvaava asiakirja. Kunta päivittää kotoutumisohjelmaa, kun palvelutarpeet ja palvelut muuttuvat.
Alueen ELY-keskus neuvoo tarvittaessa kotoutumisohjelmaan sisältyvien palveluiden määrittelemisessä sekä kotoutumisohjelmaa kuvaavan asiakirjan laatimisessa. Ongelmatilanteissa ota yhteyttä alueesi ELY-keskuksen maahanmuuttoyhdyshenkilöön. Valtakunnallista tukea kotoutumisohjelman suunnitteluun ja toteutukseen tarjoaa 1.1.2025 alkaen KEHA-keskus.
- Kunta päättää, kuka tai mikä taho kunnassa on vastuussa kotoutumisohjelman valmistelun koordinoinnista.
- Koordinoiva kunnan viranomainen tekee tiivistä yhteistyötä työvoimaviranomaisen kanssa, joka vastaa alkuvaiheen kotoutumispalveluiden järjestämisestä työttömiksi työnhakijoiksi ilmoittautuneille kunnan kotoutuja-asiakkaille. Myös työvoimaviranomainen voi olla kotoutumisohjelmaa koordinoiva vastuutaho kunnassa.
- Yhteistyötä tarvitaan sekä kunnan omien toimialojen kesken että kunnan ja muiden toimijoiden välillä.
- Kunnan koordinoivan tahon kannattaa käyttää valmistelun tukena työryhmää, joka sopii ohjelman valmistelun aikataulun ja vastuunjaon. Yhteistyö voidaan toteuttaa sitä varten perustetussa erillisessä työryhmässä tai muussa kotoutumiseen liittyvässä laajemmassa työryhmässä, kuten uuden kotoutumislain 48 §:n mukaisessa kunnan maahanmuuton ja kotoutumisen edistämisen yhteistyöryhmässä.
- Valmistelua tekevään työryhmään kutsutaan työvoimaviranomaisen lisäksi tarpeen mukaan muita kunnan toimialoja, kuten sivistys-, vapaa-aika- ja elinvoimapalvelut sekä hyvinvointialue, järjestöjä, oppilaitoksia, seurakunta, yrityksiä ja muita kotoutumista tukevia viranomaisia ja palveluntuottajia.
- Kunta huolehtii siitä, että prosessissa on aktiivisesti mukana maahan muuttaneita kuntalaisia ja että heidän näkemyksensä huomioidaan palvelukokonaisuuden kehittämisessä.
- Kunta määrittelee sen, miten lain mukaiset kotoutumisohjelmaan sisältyvät kotoutuja-asiakkaiden palvelut toteutetaan.
- Osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arvioinnin ja kotoutumisohjelman voivat laatia vain virkasuhteessa olevat kunnan työntekijät. Kunta voi hankkia muita kotoutumisohjelmaan sisällytettäviä palveluista ulkoisilta palveluntarjoajilta, kuten oppilaitoksilta, järjestöiltä tai yrityksiltä. Kunta voi tuottaa tai hankkia palveluita myös yhteistyössä muiden kuntien kanssa.
- Palvelukokonaisuuden suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon, että työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuneiden alkuvaiheen kotoutumispalveluista vastaa työvoimaviranomainen.
- Kunta voi arvioida alkuvaiheen palveluiden kohderyhmien kokoa kunnassa palveluiden suunnittelun taustaksi.
- Palvelukokonaisuuden täytyy sisältää palvelut eri kotoutujakohderyhmille. Palvelut on suunniteltava vähintään niille, joille palvelutarpeen arvio on kotoutumislain mukaan laadittava ilman harkintaa.
- Kotoutumisohjelmassa on hyvä käsitellä myös kunnassa tarjolla olevia maahan muuttavien lasten ja nuorten kotoutumisen alkuvaiheen palveluita.
- Kunnan koordinoiva taho suunnittelee, mitä palveluita kunta ja työvoimaviranomainen järjestävät itse, ja määrittelee vastuutahot näille palveluille sekä tarvittavat resurssit.
- Kunnan koordinoiva taho suunnittelee muilta toimijoilta, mukaan lukien muilta kunnilta tai työllisyysalueilta, hankittavat palvelut ja hankinnasta vastaavat tahot kunnassa sekä määrittelee tarvittavat resurssit. Esimerkiksi monikielinen yhteiskuntaorientaatio kannattaa järjestää yhteistyössä työvoimaviranomaisen tai muiden kuntien kanssa. Yhteistyössä voidaan tuottaa asiakkaille esimerkiksi räätälöidympiä alkuvaiheen koulutuksia.
- Kunnan koordinoiva taho arvioi kotoutumisen alkuvaiheen palveluiden tarvitsemat henkilö- ja muut resurssit sekä huolehtii, että resurssikysymykset huomioidaan kunnan talousarviomenettelyn mukaisesti.
- Palveluiden toteutuksen suunnitelmaa kannattaa valmistella työryhmässä, joka varmistaa, että palvelukokonaisuus on työelämälähtöinen, johdonmukainen ja toimiva ja vastaa kunnan maahanmuuttaneiden tarpeisiin. Kotoutumisohjelmassa otetaan huomioon myös kunnan elinkeinoelämän tarpeet.
- Kunta laatii kotoutumisohjelmaa kuvaavan asiakirjan, jossa kuvataan
- kotoutumisen alkuvaiheen palvelut
- palveluiden vastuutahot sekä
- palveluihin liittyvä yhteistyö muiden toimijoiden kanssa.
- Asiakirjassa kuvataan kotoutumisohjelmaan sisältyvien kotoutumislain edellyttämien palveluiden toteutustapa sekä kunnassa tarjolla olevat mahdolliset muut kuin lakisääteiset kotoutumista edistävät palvelut, mukaan lukien järjestöjen tuottamat palvelut.
- Kotoutumisohjelmassa voidaan kuvata myös kunnan muita alkuvaiheen kotoutumista edistäviä palveluita (mm. kulttuuri-, nuoriso-, kirjasto- ja liikuntapalvelut).
- Asiakirjaan on hyvä kirjata myös palveluiden kohderyhmät sekä ohjelman saavutettavaa asiakasviestintää, palveluiden seurantaa ja kotoutumisohjelman päivittämistä koskeva suunnitelma.
- Kotoutumislaki ei edellytä sitä, että kotoutumisohjelmaa kuvaava asiakirja hyväksytään kunnanvaltuustossa. Kunta voi noudattaa kunnan toimintatapoja asiakirjan hyväksymiseen liittyen.
- Kunnan on otettava huomioon, että asiakirja on edellytys kunnan kotoutumislain mukaisille korvauksille. 1.1.2025 alkaen.
- Kunta viestii kotoutumisohjelmasta kohderyhmille esimerkiksi verkkosivuillaan.
- On tärkeää kiinnittää huomiota kotoutumisohjelmaa koskevan viestinnän saavutettavuuteen kohderyhmille. Esimerkiksi selkokielinen ja/tai monikielinen sekä monikanavainen viestintä tukevat sitä, että asiakkaat saavat tietoa kotoutumisen alkuvaiheen palveluista ja osaavat hakeutua palveluihin.
- Kunta viestii kotoutumisohjelmasta kunnan eri toimialoille, kuntalaisille, sidosryhmille ja päättäjille. Tieto palveluista tukee asiakasohjausta ja monialaista yhteistyötä.
- Kotoutumisohjelmaa voidaan käyttää myös uuden työntekijän perehdytysmateriaalina, jonka avulla kotoutumisen edistämisen parissa työskentelevä työntekijä saa kokonaiskuvan kunnassa tarjolla olevista kotoutumisen alkuvaiheen palveluista.
- Kotoutumisohjelmaa käytetään kotoutumisen alkuvaiheen asiakastyön välineenä. Työntekijä valitsee asiakkaan kanssa kotoutumisohjelman palvelukokonaisuudesta ne palvelut, jotka tukevat kotoutuja-asiakkaan yksilöllistä kotoutumista ja työelämäosallisuutta parhaalla mahdollisella tavalla. Palveluihin osallistumisesta sovitaan asiakkaan yksilöllisessä kotoutumissuunnitelmassa.
- Kunta vastaa siitä, että kotoutumisohjelman palvelukokonaisuus ja sitä kuvaava asiakirja ovat ajantasaisia. Kunta päivittää kotoutumisohjelmaa, kun palvelutarpeet ja palvelut muuttuvat.
- Kotoutumisohjelman koostamisen tukena toiminutta työryhmää kannattaa jatkaa.
- Kotoutumisohjelman valmistelussa mukana ollut työryhmä voi esittää kotoutumisohjelmaan muutoksia, kun toimintaympäristö muuttuu sekä varmistaa, että tarjotut palvelut vastaavat maahanmuuttaneiden tarpeisiin.