Kotoutumistyössä hyödynnetään työvälineinä erilaisia tietojärjestelmiä, joihin voidaan kirjata tietoa maahanmuuttaneen tai kotoutuja-asiakkaan palveluprosessiin liittyen. Tietojärjestelmät ovat lähtökohtaisesti kuntien ja työllisyyspalveluiden asiantuntijoiden käytössä. Keskeisimmät tietojärjestelmät ovat Kotoutumisen asiakastietojärjestelmä ja Asiantuntijan työmarkkinatori. Tietojärjestelmien oikeuksien hakemisesta ja käytöstä on koottu viranomaisille suunnattua lisätietoa KEHA-keskuksen Tuutti-palveluun.
Kotoutumisen asiakastietojärjestelmä tukee maahanmuuttaneiden tavoittamista ja palveluihin ohjausta
Kotoutumisen asiakastietojärjestelmää (Koto-AJ) on tarkoitettu käytettäväksi valtakunnallisesti kuntien kotoutumispalveluissa. Koto-AJ avataan käytettäväksi myöhemmin myös joillekin muille viranomaisille. Kotoutumisen asiakastietojärjestelmäpalveluista säädetään kotoutumislaissa (laki kotoutumisen edistämisestä 681/2023). Kunnalla on velvollisuus käyttää kotoutumisen asiakastietojärjestelmää kotoutumisen edistämisen toimeenpanossa 1.1.2027 alkaen. Järjestelmän ylläpidosta vastaa KEHA-keskus.
Lue lisää kotoutumisen asiakastietojärjestelmästä
Asiantuntijan työmarkkinatori on tarkoitettu työllisyyspalveluiden asiantuntijoille
Asiantuntijan työmarkkinatori (A-TMT) on työvoimapalveluiden asiakastietojärjestelmä. Järjestelmää käyttävät työvoimapalveluiden asiantuntijat henkilö- ja työnantaja-asiakkaiden palvelussa. Järjestelmään kirjataan palveluprosessin kannalta olennaiset tiedot, ja voidaan myös käsitellä maahan muuttaneen asiakkaan tietoja. Työvoimapalvelujen asiakas asioi sen sijaan verkossa Työmarkkinatorin Asioinnissa, johon kirjaudutaan Työmarkkinatori-verkkopalvelun kautta.
A-TMT:stä saa lisätietoja KEHA-keskuksen Tuuttipalvelusta.
Koulutusportti tukee maahanmuuttajien palveluohjausta
Koulutusportti on tietojärjestelmä, jossa työllisyysalueelle työnhakijaksi rekisteröitynyt maahanmuuttanut ohjataan kotoutumista edistävään palveluun kuten kielitaidon ja ammatillisen osaamisen kartoitukseen tai kotoutumista edistävään koulutukseen / monikieliseen yhteiskuntaorientaatioon.
ALPO-rekisteri kokoaa asiakaskäyntejä
ALPO-rekisteri on tietokanta, johon on koottu keskitetysti maahanmuuttaneiden ohjaus- ja neuvontapisteiden asiakaskäyntejä.
Kelan etuustietopalvelu Kelmu kokoaa etuustiedot
Kelan etuustietopalvelu Kelmu on tarkoitettu viranomaisille ja yhteistyökumppaneille, joilla on lain mukaan oikeus saada Kelan etuustietoja sähköisesti. Kelmua käytetään myös kuntien kotoutumispalveluissa ja vastaanottokeskuksissa.
Ulkomaalaisasioiden asiankäsittelyjärjestelmä UMA keskittyy Maahanmuuttoviraston asiakkaisiin
Maahanmuuttoviraston asiakkaat ja asiakkaiden asioiden käsittelyä koskevat asiakirjat rekisteröidään ulkomaalaisasioiden asiankäsittelyjärjestelmä UMA:an. UMA:n tietoaineistoja ovat esimerkiksi erilaisten hakemusten käsittelytiedot, vastaanottopalveluita koskevat tiedot, ulkomaalaisten säilöönottoa koskevat tiedot ja asiakastiedot, kuten selvitykset ja henkilötiedot.
Väestötietojärjestelmä (VTJ) sisältää henkilötietoja
Väestötietojärjestelmä on valtakunnallinen sähköinen perusrekisteri, joka sisältää ajantasaiset henkilötiedot Suomen kansalaisista ja Suomessa vakinaisesti tai tilapäisesti asuvista ulkomaalaisista henkilöistä.
Lisätietoja Väestötietojärjestelmästä