Kunta voi hyödyntää tarkistuslistaa 1.1.2025 voimaan tulleen kotoutumislain mukaisen kunnan kotoutumisen edistämisen suunnittelun tukena.
1. Kunta määrittelee vastuutahon
- Valmistelun koordinointivastuussa oleva viranomainen määritellään kunnassa selkeästi.
- Sitoutetaan kunnan päättäjät ja toimielimet aikatauluun ja prosessiin sekä päätetään mahdollisten poliittiseen päätöksentekoon vietävien kokonaisuuksien käsittelyaikataulusta.
- Kunta päättää, hoidetaanko suunnittelutehtävä yksin vai yhteistyössä muiden kuntien ja esimerkiksi työvoimaviranomaisen kanssa.
- ELY-keskus neuvoo tarvittaessa prosessissa. Yhteys ELY-keskuksen maahanmuuttoyhdyshenkilöön kannattaa ottaa jo alkuvaiheessa.
- Tarvittaessa kunta voi käyttää myös ulkopuolisia asiantuntijoita apuna.
2. Kunta varmistaa yhteistyön ja kuulemiset
- Kunta varmistaa yhteistyön hyvinvointialueen kanssa.
- Vastuutaho voi perustaa tai nimetä yhteistyöryhmän, joka sopii suunnittelun aikataulun.
- Yhteistyöryhmään voidaan kutsua tarpeen mukaan kunnan eri toimielimiä, kuten sivistys-, vapaa-aika-, ja elinvoimapalvelut tai asumisesta vastaava taho.
- Ryhmään voidaan kutsua työvoimaviranomainen Kela, hyvinvointialue ja muita tarpeellisia viranomaisia.
- Ryhmään voidaan kutsua paikallisesti toimivia järjestöjä, oppilaitoksia, yrityksiä ja muita kotoutumista tukevia toimijoita.
- Prosessissa on hyvä olla aktiivisesti mukana maahan muuttaneita kuntalaisia.
3. Kunta luo tilannekuvan maahanmuutto- ja kotoutumistilanteesta
Tilannekuvan on hyvä sisältää sekä määrällistä että laadullista tarkastelua. Apuna voi käyttää esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Paljonko kunnassa asuu maahanmuuttajia?
- Mistä syistä maahanmuuttajat ovat tulleet maahan (turvapaikanhaun kautta tulleet, kiintiöpakolaiset, tilapäistä suojelua saavat, opiskelijat, työhön suoraan ulkomailta rekrytoidut, perheenjäsenet)?
- Minkä ikäisiä maahanmuuttajat ovat? Sukupuolijakauma, kielet ja työllisyys?
- Millaisia tarpeita maahanmuuttajilla on kotoutumisen suhteen?
- Miten maahanmuuttajat on otettu vastaan kunnassa?
- Kuinka monen maahanmuuttajan oletetaan/odotetaan muuttavan kuntaan lähivuosina?
- Millaiset ovat väestösuhteet eri yhteisöjen välillä?
- Mitä kotoutumisen edistämisen haasteita kunnassa on?
- Puuttuuko kunnasta joitakin kotoutumisen edistämisen palveluja? Saavatko maahanmuuttajat palveluita tarpeidensa mukaisesti?
- Miten kunnassa hoidetaan maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalvelut? Millainen on työn, opintojen, perhesiteen tai pakolaisuuden vuoksi maahan muuttaneiden palvelujen tila ja tarve?
Tiedonlähteinä voi käyttää muun muassa:
- KEHA-keskuksen tuottamaa kotoutumispalveluita koskevaa tietoaineistoa
- Kelan Kelmu-etuustietojärjestelmän kautta kunnalle toimittamaa tietoa
- Digi- ja väestötietoviraston (DVV) muutostietopalvelun kautta kunnalle säännöllisesti toimitettuja raportteja kuntalaisista
- kotoutuminen.fi:n Kototietokantaa ja Kotoutumisen indikaattorit -tietokantaa
- paikallisia ja alueellisia viranomaisia ja alueellista maahanmuuttostrategiaa, maahanmuuttajia ja heidän parissaan toimivia kuten järjestöjä, oppilaitoksia tai työnantajia
- tietoa alueen vastaanottokeskuksista sekä Maahanmuuttovirastosta.
4. Kunta määrittelee tilannekuvan pohjalta tavoitteet
- Kunta ottaa tavoitteiden määrittelyssä huomioon työ- ja elinkeinoministeriön vahvistamat työllisyyden edistämisen valtakunnalliset tavoitteet kotoutuja-asiakkaiden osalta sekä valtion kotoutumisen edistämisen toimenpideohjelman (VALKO).
- Kotoutumisen edistämisen tavoitteet nousevat tilannekuvasta. Apuna voi käyttää esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Mitkä ovat kunnan mahdollisuudet ja haasteet, kun kuntaan muuttaa ulkomailla syntyneitä ja vieraskielisiä asukkaita?
- Mitkä teemat ovat juuri tässä kunnassa keskeisiä?
- Mitä muutosta nykytilanteeseen halutaan saada aikaan?
- Tavoitteet ovat yhteydessä kuntastrategiaan ja muun muassa yhdenvertaisuus- ja hyvinvointisuunnitelmiin.
- Tavoitteet voidaan määritellä yhteistyössä esimerkiksi seminaarissa tai yhteistyöryhmässä. Kunta voi järjestää myös kuulemistilaisuuksia.
5. Kunta valitsee keinot kotoutumisen ja hyvien väestösuhteiden edistämiseksi
- Määritellään toimenpiteet, joilla tavoitteisiin pyritään.
- Kotoutumisen edistämisen suunnitteluun on hyvä sisällyttää konkreettisia muutosta kuvaavia tavoitteita, joiden saavuttamista voidaan seurata.
- Määritellään toimenpiteiden vastuutahot ja toteuttajat.
- Kotoutumislaki ei edellytä kunnilta kotoutumisen edistämisen seurantaa, mutta kunnan on hyvä harkita mittareita ja seurantaa omien tarpeidensa mukaisesti.
6. Kunta sisällyttää kotoutumisen edistämisen muihin kunnan strategioihin
-
Kunta huolehtii siitä, että kotoutumisen edistäminen otetaan huomioon kuntastrategiassa, kunnan talousarviossa ja -suunnitelmassa, hyvinvointikertomuksessa ja -suunnitelmassa ja suunnitelmassa työvoimapalveluiden järjestämisestä.
-
Kunta voi halutessaan laatia erillisen kotoutumisen edistämisen toimenpideohjelman. Toimenpideohjelma helpottaa kokonaisuuden hallintaa erityisesti kunnissa, joissa maahanmuuttajataustaista väestöä on runsaasti.
- Kunnassa sovitaan, kuka seuraa kotoutumisen edistämisen tavoitteiden toteutumista sekä millaisessa tilanteessa ja milloin suunnitelmaa on syytä päivittää.
7. Viestintä kunnan kotoutumisen edistämisestä
Kunnan on hyvä viestiä prosessista, tavoitteista ja toimenpiteistä
- kuntalaisille
- sidosryhmille
- keskeisille toimijoille ja viranomaisille
- kohderyhmälle
- päättäjille.
Kunta voi viestiä samassa yhteydessä sekä kotoutumisen alkuvaiheen palveluista (kotoutumisohjelma) että laajemmasta kotoutumisen edistämisen suunnittelusta ja kehittämisestä kunnassa.
Lisätietoja: