Hyppää sisältöön

Tarkistuslista: Kunnan kotoutumisen edistämisen suunnittelu 

Kunta voi hyödyntää tarkistuslistaa 1.1.2025 voimaan tulleen kotoutumislain mukaisen kunnan kotoutumisen edistämisen suunnittelun tukena.

1. Kunta määrittelee vastuutahon 

  • Valmistelun koordinointivastuussa oleva viranomainen määritellään kunnassa selkeästi.
  • Sitoutetaan kunnan päättäjät ja toimielimet aikatauluun ja prosessiin sekä päätetään mahdollisten poliittiseen päätöksentekoon vietävien kokonaisuuksien käsittelyaikataulusta. 
  • Kunta päättää, hoidetaanko suunnittelutehtävä yksin vai yhteistyössä muiden kuntien ja esimerkiksi työvoimaviranomaisen kanssa.  
  • ELY-keskus neuvoo tarvittaessa prosessissa. Yhteys ELY-keskuksen maahanmuuttoyhdyshenkilöön kannattaa ottaa jo alkuvaiheessa.
  • Tarvittaessa kunta voi käyttää myös ulkopuolisia asiantuntijoita apuna.

2. Kunta varmistaa yhteistyön ja kuulemiset

  • Kunta varmistaa yhteistyön hyvinvointialueen kanssa.
  • Vastuutaho voi perustaa tai nimetä yhteistyöryhmän, joka sopii suunnittelun aikataulun. 
  • Yhteistyöryhmään voidaan kutsua tarpeen mukaan kunnan eri toimielimiä, kuten sivistys-, vapaa-aika-, ja elinvoimapalvelut tai asumisesta vastaava taho. 
  • Ryhmään voidaan kutsua työvoimaviranomainen Kela, hyvinvointialue ja muita tarpeellisia viranomaisia.
  • Ryhmään voidaan kutsua paikallisesti toimivia järjestöjä, oppilaitoksia, yrityksiä ja muita kotoutumista tukevia toimijoita.
  • Prosessissa on hyvä olla aktiivisesti mukana maahan muuttaneita kuntalaisia. 

3. Kunta luo tilannekuvan maahanmuutto- ja kotoutumistilanteesta 

Tilannekuvan on hyvä sisältää sekä määrällistä että laadullista tarkastelua. Apuna voi käyttää esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: 

  • Paljonko kunnassa asuu maahanmuuttajia? 
  • Mistä syistä maahanmuuttajat ovat tulleet maahan (turvapaikanhaun kautta tulleet, kiintiöpakolaiset, tilapäistä suojelua saavat, opiskelijat, työhön suoraan ulkomailta rekrytoidut, perheenjäsenet)? 
  • Minkä ikäisiä maahanmuuttajat ovat? Sukupuolijakauma, kielet ja työllisyys? 
  • Millaisia tarpeita maahanmuuttajilla on kotoutumisen suhteen? 
  • Miten maahanmuuttajat on otettu vastaan kunnassa? 
  • Kuinka monen maahanmuuttajan oletetaan/odotetaan muuttavan kuntaan lähivuosina? 
  • Millaiset ovat väestösuhteet eri yhteisöjen välillä? 
  • Mitä kotoutumisen edistämisen haasteita kunnassa on? 
  • Puuttuuko kunnasta joitakin kotoutumisen edistämisen palveluja? Saavatko maahanmuuttajat palveluita tarpeidensa mukaisesti? 
  • Miten kunnassa hoidetaan maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalvelut? Millainen on työn, opintojen, perhesiteen tai pakolaisuuden vuoksi maahan muuttaneiden palvelujen tila ja tarve?

Tiedonlähteinä voi käyttää muun muassa: 

  • KEHA-keskuksen tuottamaa kotoutumispalveluita koskevaa tietoaineistoa
  • Kelan Kelmu-etuustietojärjestelmän kautta kunnalle toimittamaa tietoa
  • Digi- ja väestötietoviraston (DVV) muutostietopalvelun kautta kunnalle säännöllisesti toimitettuja raportteja kuntalaisista
  • kotoutuminen.fi:n Kototietokantaa ja Kotoutumisen indikaattorit -tietokantaa 
  • paikallisia ja alueellisia viranomaisia ja alueellista maahanmuuttostrategiaa, maahanmuuttajia ja heidän parissaan toimivia kuten järjestöjä, oppilaitoksia tai työnantajia
  • tietoa alueen vastaanottokeskuksista sekä Maahanmuuttovirastosta. 

4. Kunta määrittelee tilannekuvan pohjalta tavoitteet 

  • Kunta ottaa tavoitteiden määrittelyssä huomioon työ- ja elinkeinoministeriön vahvistamat työllisyyden edistämisen valtakunnalliset tavoitteet kotoutuja-asiakkaiden osalta sekä valtion kotoutumisen edistämisen toimenpideohjelman (VALKO). 
  • Kotoutumisen edistämisen tavoitteet nousevat tilannekuvasta. Apuna voi käyttää esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
    • Mitkä ovat kunnan mahdollisuudet ja haasteet, kun kuntaan muuttaa ulkomailla syntyneitä ja vieraskielisiä asukkaita? 
    • Mitkä teemat ovat juuri tässä kunnassa keskeisiä? 
    • Mitä muutosta nykytilanteeseen halutaan saada aikaan?
  • Tavoitteet ovat yhteydessä kuntastrategiaan ja muun muassa yhdenvertaisuus- ja hyvinvointisuunnitelmiin.
  • Tavoitteet voidaan määritellä yhteistyössä esimerkiksi seminaarissa tai yhteistyöryhmässä. Kunta voi järjestää myös kuulemistilaisuuksia.  

5. Kunta valitsee keinot kotoutumisen ja hyvien väestösuhteiden edistämiseksi 

  • Määritellään toimenpiteet, joilla tavoitteisiin pyritään.
  • Kotoutumisen edistämisen suunnitteluun on hyvä sisällyttää konkreettisia muutosta kuvaavia tavoitteita, joiden saavuttamista voidaan seurata. 
  • Määritellään toimenpiteiden vastuutahot ja toteuttajat. 
  • Kotoutumislaki ei edellytä kunnilta kotoutumisen edistämisen seurantaa, mutta kunnan on hyvä harkita mittareita ja seurantaa omien tarpeidensa mukaisesti. 

6. Kunta sisällyttää kotoutumisen edistämisen muihin kunnan strategioihin

  • Kunta huolehtii siitä, että kotoutumisen edistäminen otetaan huomioon kuntastrategiassa, kunnan talousarviossa ja -suunnitelmassa, hyvinvointikertomuksessa ja -suunnitelmassa ja suunnitelmassa työvoimapalveluiden järjestämisestä. 

  • Kunta voi halutessaan laatia erillisen kotoutumisen edistämisen toimenpideohjelman. Toimenpideohjelma helpottaa kokonaisuuden hallintaa erityisesti kunnissa, joissa maahanmuuttajataustaista väestöä on runsaasti.  

  • Kunnassa sovitaan, kuka seuraa kotoutumisen edistämisen tavoitteiden toteutumista sekä millaisessa tilanteessa ja milloin suunnitelmaa on syytä päivittää.

7. Viestintä kunnan kotoutumisen edistämisestä 

Kunnan on hyvä viestiä prosessista, tavoitteista ja toimenpiteistä

  • kuntalaisille 
  • sidosryhmille 
  • keskeisille toimijoille ja viranomaisille
  • kohderyhmälle
  • päättäjille. 

Kunta voi viestiä samassa yhteydessä sekä kotoutumisen alkuvaiheen palveluista (kotoutumisohjelma) että laajemmasta kotoutumisen edistämisen suunnittelusta ja kehittämisestä kunnassa. 

Lisätietoja: