Omaehtoisen opiskelun tukeminen 

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Kela tukee omaehtoista opiskelua. Maahanmuuttanut voi saada Kelasta työttömyystukia, eli työttömille henkilöille tarkoitettuja tukia. 

Maahanmuuttanut saa tukea, jos

  1. TE-toimisto on todennut, että hän tarvitsee koulutusta
  2. opiskelu auttaa sopeutumaan ja löytämään työtä
  3. opiskelusta on sovittu kotoutumissuunnitelmassa
  4. opiskelu on pääasiassa suomeksi tai ruotsiksi.

Tukea saa monenlaisiin opintoihin

Tukea saa, jos opintoja on vähintään 20 tuntia viikossa. 

Tukea voi saada, vaikka opintoja olisi vähemmän. Kaikkialla Suomessa opintoja ei ole tarjolla samaa määrää. 

Tukea voi saada myös harjoitteluun tai vapaaehtoistoimintaan. 

Tukea saa yhteen opintokokonaisuuteen enintään kahden vuoden ajan. Opintokokonaisuus voi tarkoittaa esimerkiksi yhtä koulutusta tai koulutuksen osaa.