Suomeen muuttaa myös perheitä. On tärkeää, että koko perhe sopeutuu Suomeen.
Viranomaiset ja muut toimijat auttavat kaikkia perheenjäseniä kotoutumaan.
Kunta voi tehdä perheelle kotoutumissuunnitelman. Myös hyvinvointialue voi osallistua suunnitelman tekemiseen. Perhe osallistuu suunnitelman tekemiseen.
Maahanmuuttajaperhe voi tarvita apua esimerkiksi
- lasten hoitamisessa
- lasten koulunkäynnissä
- sairaiden tai vammaisten perheenjäsenten hoidossa
- asumiseen liittyvissä asioissa.
Perheen suunnitelman lisäksi perheenjäsenillä voi olla omia suunnitelmia.
Joskus perhe voi tarvita enemmän apua
Osa perheistä tarvitsee enemmän apua.
Viranomaiset voivat tukea perheitä paremmin, jos avun tarve huomataan ajoissa.
Perheelle on hyvä tehdä kotoutumissuunnitelma, jos
- he ovat kokeneet jotain järkyttävää
- perheessä käytetään päihteitä, eli vaikka alkoholia tai huumeita
- perheessä on väkivaltaa
- perheessä on sairauksia.