Hyppää sisältöön

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Kotoutumislaki ohjaa kotoutumista

Kotoutumislain tavoitteena on, että kakki maahanmuuttaneet saavat tietoa ja palveluita kotoutumisen tueksi. 

Laki määrittelee, mitkä ovat eri viranomaisten tehtävät kotoutumisessa. 

Kotoutumislaki koskee kaikkia maahanmuuttajia

Kotoutumislaki koskee kaikkia Suomessa asuvia maahanmuuttaneita, joilla on lupa olla Suomessa. Luvan myöntää Maahanmuuttovirasto. 

Kaikilla maahanmuuttaneilla on oikeus saada palveluita ja tietoa Suomesta. 
Osa palveluista on yksilöllisiä, eli ne perustuvat henkilön omaan tarpeeseen. 

Muista, että

  • kotoutumislaki koskee henkilöitä, joilla on lupa olla Suomessa. 
  • kotoutumislaki ei koske turvapaikanhakijoita. Turvapaikanhakijat hakevat suojelua Suomesta. 
  • kotoutumislaki ei koske kaksoiskansaisia. Kaksoiskansalaisilla on Suomen ja jonkun toisen valtion kansalaisuus. 
  • kotoutumislaki ei koske suomalaisen ja ulkomaalaisen henkilön lasta, jos lapsi on Suomen kansalainen.
  • kotoutumislaki koskee ulkomaalaisen vanhemman lasta, jos lapsi on syntynyt Suomessa, mutta ei ole Suomen kansalainen.

Lisätietoa:
Laki kotoutumisen edistämisestä (yleissuomeksi)