Hyppää sisältöön

Yleistä tietoa kotoutumisesta

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Suomeen muutetaan monien syiden takia.
Syitä ovat esimerkiksi työ, opiskelu tai perhe.

Joillakin maahanmuuttaneilla on Suomen kansalaisuus.
Jotkut ovat vain kotimaansa kansalaisia. 

Vuonna 2020 Suomessa oli 279 000 ulkomaan kansalaista.
Ulkomailla syntyneitä henkilöitä tai ulkomailla syntyneiden henkilöiden lapsia oli vuonna 2020 yhteensä 444 000. 

Osa henkilöistä tulee Suomeen turvapaikanhakijoina tai pakolaisina.
Nämä ihmiset pakenevat esimerkiksi sotaa tai vainoa.  

Maahanmuuttajia asuu kaikkialla Suomessa.
Monet maahanmuuttaneet asuvat kuitenkin kaupungeissa ja Uudellamaalla. 

Maahanmuuttaneet pitää ottaa huomioon palveluissa

Koska Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ovat muuttaneet muualta, viranomaisten pitää huomioida maahanmuuttaneiden tarpeet ja toiveet palveluissa. 

Maahanmuuttaneet käyttävät samoja kunnan ja viranomaisten palveluita, jotka on tarkoitettu kaikille.
Osa maahanmuuttaneista voi tarvita myös enemmän tukea. 

Vain maahanmuuttaneille tarkoitettuja palveluita kutsutaan kotoutumispalveluiksi.
Kotoutumispalvelut edistävät sopeutumista Suomeen.

Maahanmuuttaneen pitää sitoutua kotoutumiseen.
Kotoutuminen tapahtuu vuorovaikutuksessa suomalaisen yhteiskunnan kanssa. 

Lisätietoa:
Kotoutuminen Suomeen (selkeä Suomi)