Toimijat ja tehtävät

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Kotoutumislaki on uudistunut 1.1.2025. Valitettavasti tätä verkkosivua ei ole ehditty vielä päivittää uuden kotoutumislain (681/2023) mukaiseksi. Pahoittelemme asiasta aiheutuvaa haittaa. Sivuston päivitystä priorisoidaan ja päivitykset pyritään tekemään tammi-helmikuun 2025 aikana. Uuden kotoutumislain mukaista tietoa löydät koottuna sivulle kotoutuminen.fi/KOTO24.

Tässä osiossa kerromme kotoutumiseen liittyvistä toimijoista. 

Toimijat ovat esimerkiksi viranomaisia, järjestöjä tai muita tahoja, jotka auttavat kotoutumaan Suomeen. 

Viranomaiset tarjoavat eniten tukea kotoutumiseen. Viranomaiset ovat kunnan, alueen tai valtion virallisia toimijoita. 

Laki määrittelee viranomaisten tehtävät. Viranomaisten pitää noudattaa lakia. 

Eri viranomaiset tekevät yhteistyötä.