Hyppää sisältöön

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Kunta järjestää peruspalveluita

Kunnalla on iso vastuu kotoutumispalveluista. 
Maahanmuuttaneet käyttävät kunnan peruspalveluita.
Peruspalvelut ovat palveluita, joita tarjotaan kaikille kunnan asukkaille. 

Kunnan palveluja ovat esimerkiksi:

  • päivähoito- ja varhaiskasvatus
  • koulut
  • sosiaalipalvelut
  • terveyspalvelut. 

Sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kunnasta hyvinvointialueille vuoden 2023 alussa.
Hyvinvointialue huolehtii jatkossa myös maahanmuuttajien hyvinvoinnista ja terveydestä.

Peruspalveluiden lisäksi maahanmuuttanut tarvitsee ohjausta ja neuvontaa.
Hänelle pitää kertoa, mitä palveluita Suomessa on ja miten palveluita saa. 

Monet kunnat tarjoavat myös tukea, joka on tarkoitettu vain maahanmuuttaneille.
Nämä palvelut auttavat kotoutumisessa.