Hyppää sisältöön

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Perustietoa kotoutumislaista

Suomen ensimmäinen kotoutumislaki tuli voimaan 1999.
Nykyinen kotoutumislaki tuli voimaan vuonna 2011.

Tällä hetkellä kotoutumislakia uudistetaan. 

Kotoutuminen on kaksisuuntaista

Kotoutuminen on kaksisuuntaista.
Se tarkoittaa, että maahanmuuttanut itse ja suomalainen yhteiskunta osallistuvat molemmat kotoutumisen edistämiseen. 

Kotoutumisen kesto vaihtelee.
Toiset kotoutuvat nopeasti ja toiset tarvitsevat enemmän tukea ja pidemmän ajan sopeutumiseen.

Kotoutuminen on osa maahanmuuttaneen arkea.  

Kotoutumisen selonteko kertoo nykytilanteesta

Selonteko on teksti, jossa hallitus kertoo kotoutumisen nykytilanteesta.
Siinä kerrotaan myös, miten kotoutumista voisi parantaa. 

Hallitus teki selonteon kotoutumisesta vuonna 2021. 

Selonteon avulla hallitus yrittää nopeuttaa ja parantaa kotoutumista.
Selonteon jälkeen hallitus uudistaa kotoutumislain. Eduskunta hyväksyy lain.   

Lisätietoa:
Laki kotoutumisen edistämisestä (yleissuomi)
Selonteko (yleissuomi)