Hyppää sisältöön

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Ymmärtäminen ja tulkkaus

Viranomaisen pitää huolehtia, että asiakas ymmärtää häntä koskevat asiat. 

Joskus palveluissa tarvitaan tukkia.
Viranomaisen pitää järjestää tulkkaus, jos asiakkaalla ja viranomaisella ei ole yhteistä kieltä.
Viranomainen voi tilata tulkkausta yrityksiltä ja tulkkikeskuksilta.

Maahanmuuttaneen ei tarvitse maksaa tulkin käytöstä.
Valtio, kunta tai viranomainen maksaa tulkin käytön. 

Joissakin tilanteissa viranomainen voi käyttää myös etätulkkausta.
Silloin tulkin, asiakkaan ja viranomaisen ei tarvitse olla samassa paikassa.
Etätulkkaus tehdään puhelimella tai videoyhteydellä. 

Viranomainen voi antaa asiakkaalle tietoa hänen omalla äidinkielellään.
Se voi auttaa maahanmuuttanutta ymmärtämään asiat. 

Lisätietoa:
Tietoa tulkkauksesta InfoFinlandin sivuilla (selkeä suomi)