Syftet med bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster (14 § i integrationslagen) är att effektivisera integrationen i inledningsskedet och hänvisningen av invandrare till tjänster som stöder integration och sysselsättning. I bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster ingår en inledande intervju och vid behov ytterligare åtgärder såsom expertbedömningar.
Vid bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster bedöms bland annat
- invandrarens kompetens
- förutsättningarna för sysselsättning och studier samt andra förutsättningar för integration
- behovet av utbildning och andra integrationsfrämjande tjänster.
Under bedömningen utreds invandrarens mål och önskemål, tidigare utbildning, arbetshistorik, språkkunskaper, arbets- och funktionsförmåga som påverkar förutsättningarna för anställning och integration samt andra faktorer som har avsevärd betydelse för anställning och integration.
Arbetskraftsmyndigheten bedömer kompetensen och behovet av integrationstjänster för invandrare som registrerats som arbetslösa arbetssökande. Kommunen gör en bedömning av invandrare som står utanför arbetskraften, det vill säga till exempel personer som annat än tillfälligt får utkomststöd, personer som får hemvårdsstöd, minderåriga som anlänt utan vårdnadshavare, offer för människohandel eller personer som av annan orsak behöver en bedömning. Välfärdsområdet deltar på begäran av kommunen eller arbetskraftsmyndigheten i bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster, om invandrarens behov av tjänster förutsätter samordning av de tjänster som kommunen och välfärdsområdet ansvarar för att ordna. När bedömningen görs i ett sektorsövergripande samarbete mellan kommunen eller arbetskraftsmyndigheterna och välfärdsområdet kan man under bedömningen preliminärt även utreda invandrarens behov av social-, hälso- och rehabiliteringstjänster.
Vid bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster bedömer kommunen eller arbetskraftsmyndigheten om det är nödvändigt att utarbeta en integrationsplan för invandraren. I samband med bedömningen av behovet av tjänster överväger myndigheten och invandraren i tvåspråkiga områden också valet av integrationsspråk.
Utifrån bedömningen utarbetar kommunen eller arbetskraftsmyndigheten en integrationsplan för invandraren. Utifrån bedömningen kan invandraren också hänvisas till andra myndigheter eller till tjänster som främjar integration och sysselsättning eller till verksamhet inom tredje sektorn.
Alla har nytta av att integrationen kommer igång smidigt
Både invandraren och det mottagande samhället har nytta av ett effektivt inledningsskede av integrationen. Forskning har visat att exempelvis motivationen att lära sig språk och genomföra andra studier är störst i inledningsskedet. Viljan att få sysselsättning och snabbt hitta en egen plats i samhället är också stark. Utdragen väntan och felaktigt riktade åtgärder passiverar.
Syftet med bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster är att effektivisera inledningsskedet av integrationen. Den är vid sidan av basinformation och nödvändig vägledning och rådgivning ett effektivt verktyg för att inleda en effektiv integrationsprocess. När myndigheten har gjort en bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster utan dröjsmål och hänvisat invandraren till tjänster som motsvarar behoven i rätt tid, kan behovet av integrationstjänster och andra specialtjänster minska.
När integrationen och övergången till arbetslivet går snabbare ger det inbesparingar i utgifterna för utkomstskydd för arbetslösa och utkomststöd samt i kostnaderna för social- och hälsovårdstjänster. Anknytning till det nya närsamhället och övriga samhället bidrar till att skapa en känsla av tillhörighet och kan förebygga marginalisering.
Bedömningen av behovet av tjänster skapar en grund för fortsatta åtgärder
Bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster och bedömningen av utgångsnivån på språkkunskaperna i anslutning till detta ger en bra grund för att göra upp en integrationsplan och söka sig till integrationsutbildning. Med hjälp av en tillräckligt omfattande bedömning av behovet av tjänster kan invandraren hänvisas till en lämplig undervisningsgrupp eller andra tjänster. Bedömningen fungerar som stöd för hänvisningen före utbildningen och som grund för utarbetandet av den personliga studieplanen i utbildningen.
Ytterligare information:
Statsrådets förordning om bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster