Hoppa till innehåll

Hur och när görs bedömningen?

I bedömningen ingår en inledande intervju och vid behov preciserande åtgärder.

Myndigheten kan själv göra bedömningen eller ordna de preciserande åtgärder som ingår i den till exempel som köpta tjänster. Den inledande intervjun som ingår i bedömningen ska dock alltid genomföras som myndighetsarbete. 

Till exempel erbjuder många anordnare av utbildningstjänster åtgärder som ingår i bedömningen, såsom bedömning av språkkunskaper i finska och svenska samt läs- och skrivkunnighet. Både de bedömningar som kommunerna ansvarar för och de som arbetskraftsmyndigheten ansvarar för grundar sig till sitt innehåll på bedömningsförordningen, men det är möjligt att betona delområdena i bedömningen på olika sätt enligt invandrarens behov.

Den inledande intervjun och övriga åtgärder som ingår i bedömningen görs på invandrarens modersmål eller på ett språk som invandraren förstår tillräckligt väl. Myndigheten ska säkerställa att invandraren förstår de saker som tas upp i bedömningen och ombesörjer nödvändig tolkning.

I den inledande intervjun utreds åtminstone invandrarens kompetens och följande allmänna förutsättningar för integration samt behovet av integrationstjänster och önskemål:

  • läs- och skrivkunnighet
  • kunskaper i finska och svenska
  • färdigheter och förutsättningar för studier och arbetsliv,
  • behov av sysselsättnings- och utbildningstjänster samt mål för dem,
  • tidigare utbildning och arbetserfarenhet
  • kompetens som hänför sig till särskilda kunskaper och andra starka sidor
  • behov av integrationsplan
  • livssituation och det behov av tjänster som denna medför 
  • övriga behov av integrationsfrämjande tjänster och målsättningar för dem.

Om välfärdsområdet deltar i utarbetandet av bedömningen kan man dessutom preliminärt utreda behov av social- och hälsovårdstjänster. 

Vid den inledande intervjun ska man åtminstone gå igenom målen för de integrationsfrämjande tjänsterna, utarbetandet av integrationsplanen och serviceprocessen, integrationsplanens förpliktande karaktär och invandrarens rättigheter och skyldigheter i anslutning till planen samt behandlingen av invandrarens personuppgifter. En invandrare som är arbetssökande informeras också om arbetskraftsservicens mål. 

Utifrån uppgifterna från den inledande intervjun kan bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster omfatta bland annat följande preciserande åtgärder:

  • identifiering av kompetens
  • närmare utredning av läs- och skrivkunnigheten
  • närmare utredning av kunskaper i finska eller svenska
  • utredning av färdigheter och förutsättningar för studier
  • utredning av sysselsättningsalternativ
  • närmare utredning av behovet av tjänster.

Bedömningen av invandrarens kompetens och behov av integrationstjänster är ofta en process som omfattar olika skeden och vars innehåll varierar beroende på invandrarens situation. Bedömningen ska dock vara tillräckligt grundlig för att man utifrån den ska kunna bedöma invandrarens behov av tjänster med tanke på integration och sysselsättning samt hänvisa invandraren till tjänster som motsvarar behovet. Bedömningen är en viktig utgångspunkt för utarbetandet av integrationsplanen. 

Bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster ska inledas utan dröjsmål när kommunen får kännedom om en person som behöver en sådan. Utgångspunkten är att bedömningen ska ordnas som ett fysiskt möte på arbetskraftsmyndighetens eller kommunens verksamhetsställe eller något annat serviceställe. Av grundad anledning kan man i bedömningen utnyttja andra sätt, såsom ett distansmöte, om det är ändamålsenligt med tanke på kundens situation och behov. För att kommunens bedömningar ska kunna inledas så smidigt som möjligt är det viktigt att kommunen har fastställt vem som ansvarar för bedömningarna samt om tillvägagångssätten för hur invandrare hänvisas till bedömningarna och hur de utarbetas. Samtidigt är det viktigt att komma överens om hur de kundgrupper som inte regelbundet använder kommunens tjänster eller uträttar ärenden inom arbetskraftsservicen ska informeras om bedömningarna. Tillvägagångssätten kan fastställas till exempel när kommunens integrationsprogram planeras och uppdateras.

Ytterligare information:

Statsrådets förordning om bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster