Enligt lagen om främjande av integration motsvarar målgruppen för integrationsplanen målgruppen för bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster. En integrationsplan utarbetas om invandraren på basis av bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster bedöms vara i behov av en integrationsplan för att främja integrationen.
Arbetskraftsmyndigheten utarbetar en integrationsplan för invandrare som är arbetslösa arbetssökande.
Kommunen utarbetar en integrationsplan för
- en person som avses i 2 § 3 eller 4 mom. i integrationslagen, till exempel en person som får internationellt skydd eller dennes familjemedlemmar
- en person som annat än tillfälligt får utkomststöd
- en person som får hemvårdsstöd
- en minderårig som kommit till landet utan vårdnadshavare
- offer för människohandel
- andra invandrare.
Integrationsplanen ska utarbetas senast inom tre år efter det att det första uppehållstillståndet eller uppehållskortet beviljades eller uppehållsrätten registrerades. Beträffande offer för människohandel kan man vid behov avvika från tidsfristen på tre år om personen fås att omfattas av integrationsfrämjande tjänster först när tidsfristen har gått ut.
När man bedömer behovet av att utarbeta en integrationsplan beaktas invandrarens individuella situation, målen för integrationen och sysselsättningen eller företagandet och behovet av tjänster. Till exempel får grunden för vistelsen i landet inte direkt leda till att ingen integrationsplan utarbetas. Det faktiska behovet av planen och nyttan för invandraren samt dennes möjligheter att förbinda sig till och delta i de åtgärder som avtalats i planen beaktas när man bedömer behovet av planen och de avtalade åtgärderna.
Utarbetande av en integrationsplan för exempelvis en person som är hemma eller en invandrares make eller maka stöder en övergång till utbildning eller arbetsliv. Till exempel kan en förälder som får hemvårdsstöd delta i integrationstjänster och annan integrationsfrämjande verksamhet på deltid och detta kan avtalas genom en integrationsplan. Å andra sidan bör man överväga nyttan med utarbetande av en integrationsplan om invandrarens vistelse i Finland är avsedd att vara kortvarig.
Integrationsplan eller sysselsättningsplan?
För en arbetssökande invandrare som omfattas av integrationslagen kan man alternativt i vissa situationer utarbeta en sysselsättningsplan enligt lagen om ordnande av arbetskraftsservice. Utarbetande av en sådan plan kan vara motiverat ur personens perspektiv exempelvis när denne inleder självständiga studier med stöd av en arbetslöshetsförmån i det skede då integrationsplanens giltighet är på väg att gå ut.
I fråga om de tjänster och åtgärder som ingår i planen avviker planerna som utarbetats enligt integrationslagen och enligt lagen om ordnande av arbetskraftsservice inte nämnvärt från varandra. En plan om utarbetats enligt lagen om ordnande av arbetskraftsservice baserar sig på den arbetssökandes mål för jobbsökning och sysselsättning och på det bedömda behovet av tjänster.
I sysselsättningsplanen inkluderas jobbsökarskyldigheten och andra åtgärder i anslutning till jobbsökning eller utveckling av företagsverksamhet. Vid behov inkluderar planen offentlig arbetskraftsservice enligt den arbetssökandes servicebehov samt andra tjänster som ökar kompetensen, arbetsmarknadsfärdigheterna samt arbets- och funktionsförmågan och åtgärder för att utveckla jobbsökningen eller företagsverksamheten samt för att utreda arbets- och funktionsförmågan eller hälsotillstånd som påverkar sysselsättningen.
En sysselsättningsplan enligt lagen om ordnande av arbetskraftsservice utarbetas också för en arbetssökande invandrare som inte längre har rätt till en integrationsplan.
Mer information:
- Jobbmarknaden
- Lagen om ordnande av arbetskraftsservice
- Bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster