Arbetskraftsmyndigheten svarar för den arbetskraftsservice som stöder sysselsättningen och integrationen av invandrare som är arbetssökande. Dessa tjänster omfattas av både lagen om ordnande av arbetskraftsservice och integrationslagen. Arbetskraftsmyndigheten ansvarar för att ordna tjänster inom det integrationsprogram som föreskrivs i integrationslagen för de integrationskunder som är arbetssökande. Arbetskraftsmyndigheten ser också till att dess tjänster lämpar sig för invandrare.
När det gäller invandrare och integrationskunder som är registrerade som arbetssökande ansvarar arbetskraftsmyndigheten för
- bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster
- utarbetande och uppföljning av integrationsplaner
- ordnande av flerspråkig samhällsorientering
- anordnande av integrationsutbildning samt hänvisning till annan utbildning eller service som utvecklar språkkunskaperna eller läs- och skrivkunnigheten
- anordnande av tjänster som främjar samhälls- och arbetslivsfärdigheter samt sysselsättning och företagsverksamhet eller hänvisning till sådana
- individuell vägledning och rådgivning under integrationsprogrammet och jobbsökningen.
Arbetskraftsmyndigheten har dessutom till uppgift att
- ombesörja ordnandet av andra tjänster som ingår i integrationsprogrammet och utvecklingen av de egna tjänsterna inom ramen för det
- sörja för personalens kompetensutveckling i integrationsfrämjandet
- se till att tjänsterna samordnas i samarbete med välfärdsområdet, andra myndigheter och serviceproducenter.
Utöver de särskilda integrationsfrämjande åtgärderna kan invandrarna utnyttja alla arbetskraftsmyndighetens tjänster som är avsedda för personkunder.
Arbetskraftsmyndigheten erbjuder olika tjänster. Som arbets- och näringstjänster erbjuds bland annat:
- information om lediga jobb och yrken samt om utvecklingstrender inom yrkesbranscherna,
- rådgivning och träning för att söka arbete och identifiera den egna kompetensen,
- individuell handledning i yrkesvalet och stöd för karriärplaneringen
- utbildning för att uppdatera kompetensen eller få sysselsättning inom en ny bransch
- stöd för att återvända till arbetslivet när livssituationen förändras och
- information om företagande som ett karriäralternativ.
Arbetskraftsservicen överfördes till kommunerna 1.1.2025
Ansvaret för att ordna arbets- och näringstjänsterna överfördes från staten till kommunerna den 1 januari 2025. Reformen syftar till att skapa en servicestruktur som främjar snabb sysselsättning av arbetssökande genom att utnyttja alla möjligheter som finns i det kommunala serviceutbudet. Arbets- och näringsministeriet har hand om den allmänna styrningen och utvecklingen av samt tillsynen över den offentliga arbetskraftsservicen. Dessutom ansvarar ministeriet för lagstiftningen om arbetskraftsservice.
Tjänsterna överfördes till kommuner eller sysselsättningsområden som består av flera kommuner och vars arbetskraft uppgår till minst 20 000 personer. De kommuner som bildar ett sysselsättningsområde ska utgöra ett geografiskt sammanhängande och i arbetsmarknads- och pendlingshänseende funktionellt område.
Kommunerna deltar i fortsättningen utöver finansieringen av arbetsmarknadsstödet också i finansieringen av grunddagpenningens och den inkomstrelaterade dagpenningens grunddel. Att en arbetssökande blir sysselsatt på den öppna arbetsmarknaden gynnar kommunen i form av inbesparade utgifter för arbetslöshetsförmåner.
Kommunerna erbjuder all arbetskraftsservice i Finland från och med den 1 januari 2025.
Mer information:
Jobbmarknaden
Sysselsättningsområden