På den här sidan uppräknas de aktörer som anges i integrationslagen och deras lagstadgade uppgifter från 1.1.2025.
Genom reformerna TE24 och KOTO24 har kommunerna det övergripande ansvaret för integrationsfrämjandet. Arbetskraftsmyndigheten ansvarar för ordnandet av integrationsprogrammets tjänster för arbetssökande invandrare. Uppgifter enligt integrationslagen har också ålagts välfärdsområdena, NTM-centralerna, UF-centret och arbets- och näringsministeriet.
Integration främjas också genom verksamhet och tjänster hos andra myndigheter, tredje sektorn och läroanstalter. Främjandet av integration förutsätter nära sektorsövergripande samarbete på det lokala, regionala och riksomfattande planet.
Arbets- och näringsministeriets partnerskapsprogram stöder verkningsfullheten av det integrationsfrämjande arbetet och det integrationsfrämjande samhällets mottaglighet genom att föra samman aktörer och genom att öka det sektorsövergripande och mångstämmiga samarbetet.
Läs mer om partnerskapsprogrammet
Kokonaisvastuu kotoutumisen edistämisestä on kunnilla. Kotoutumista edistävät kunnan peruspalvelut sekä erityiset kotoutumispalvelut, jotka sisältyvät kunnan kotoutumisohjelmaan.
Kunnan tehtävänä kotoutumisen edistämisessä on
- huolehtia kunnan peruspalveluiden (mm. varhaiskasvatus, koulutus, nuoriso-, vapaa-aika-, liikunta- ja kulttuuripalvelut) soveltuvuudesta maahanmuuttajille
- maahanmuuttajien ja kotoutuja-asiakkaiden matalan kynnyksen ohjaus ja neuvonta
- kunnan kotoutumisohjelmaan sisältyvien alkuvaiheen palveluiden järjestäminen
- kotoutumisohjelmaan tulee sisältyä ainakin:
- kotoutumisen palvelutarpeen ja osaamisen arviointi (laissa osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi)
- kotoutumissuunnitelman laatiminen ja seuranta
- monikielinen yhteiskuntaorientaatio
- kotoutumiskoulutus ja muu suomen ja ruotsin kielen osaamista, luku- ja kirjoitustaitoa, yhteiskunta- ja työelämävalmiuksia sekä työllistymistä ja yrittäjyyttä tukeva koulutus/palvelut, ml. kotoutumiskoulutuksen kielitaidon päättötestaus
- kotoutumisohjelman aikainen ohjaus ja neuvonta
- kotoutumisohjelmaan tulee sisältyä ainakin:
- järjestää muita kunnan kotoutumisohjelmaan sisältyviä palveluita ja kehittää omia palveluita osaksi sitä
- huolehtia henkilöstön osaamisen kehittämisestä kotoutumisen edistämisessä
- huolehtia palveluiden yhteensovittamisesta yhteistyössä hyvinvointialueen, muiden paikallisten viranomaisten ja palveluntuottajien kanssa
- huolehtia kotoutumisen valtakunnalliseen asiakastietojärjestelmän (Koto-AJ) käyttöönotosta ja siihen liittyvistä tehtävistä viimeistään 1.1.2027 alkaen
- yhteisrekisterinpitäjyys kotoutumisen valtakunnallisessa asiakastietojärjestelmässä ja esimerkiksi käyttöoikeuksiin liittyvät tehtävät
- tietojen tallentaminen järjestelmään
Kunta sopii pakolaisten vastaanotosta ELY-keskuksen kanssa ja vastaa vastaanoton koordinoinnista ja palveluiden yhteensovittamisesta hyvinvointialueen kanssa. Kunta varautuu vastaanottokeskuksen tukitoimin tai itsenäisesti kuntaan muuttavien oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden tai tilapäistä suojelua saavien vastaanottoon ja palveluiden järjestämiseen.
Kunnan tehtävänä pakolaisten vastaanotossa on
- koordinoida kuntapaikalle ohjattavien vastaanottoa
- tehdä sopimus pakolaisten vastaanotosta ELY-keskuksen kanssa ja kuulla hyvinvointialuetta
- tehdä päätös kuntapaikalle ohjattavan henkilön vastaanotosta, eli vastata kuntasijoitusesitykseen ja kuulla tarvittaessa hyvinvointialuetta
- varautua kuntapaikalle ohjattavan henkilön vastaanottoon (esim. asunnon varaaminen, sopimukset) tarvittaessa yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa
- kuntapaikalle ohjattavan henkilön vastaanotto kuntaan (esim. asumiseen liittyvä opastus ja kuntaan tutustuttaminen) tarvittaessa yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa
- ohjata kuntapaikalle ohjattavan henkilö tarpeen mukaan muihin palveluihin
- kotoutumisen palvelutarpeen ja osaamisen arviointi kuntapaikalle ohjattavalle henkilölle, ellei hän ole työnhakijana
Kunnalla on vastuu kotoutumisen edistämisen ja hyvien väestösuhteiden suunnittelusta ja kehittämisestä paikallistasolla. Kunta kehittää kotoutumisen edistämistä monialaisena yhteistyönä.
Kunnan tehtävänä suunnittelussa ja kehittämisessä on:
- ottaa suunnittelussa huomioon kotoutumisen edistämisen valtakunnalliset tavoitteet ja työllisyyden edistämisen valtakunnalliset tavoitteet kotoutuja-asiakkaiden osalta
- huolehtia palveluiden suunnittelun ja kehittämisen yhteensovittamisesta yhteistyössä hyvinvointialueen, muiden viranomaisten ja palveluntuottajien kanssa.
Työvoimaviranomaisella tarkoitetaan sitä kunnan tai kuntayhtymän viranomaista, joka vastaa työvoimapalveluiden järjestämisestä. Työvoimaviranomainen vastaa myös työvoimapalveluiden ohjauksesta ja neuvonnasta. Työnhakijana olevien kotoutuja-asiakkaiden palveluita koskee sekä työvoimapalveluiden järjestämisestä annettu laki että kotoutumislaki. Työvoimaviranomaisen tehtävänä on vastata kotoutumisohjelmaan kuuluvien palveluiden järjestämisestä työnhakijana oleville kotoutuja-asiakkaille.
Kotoutumislaissa säädetään kotoutumisohjelman vähimmäissisällöstä. Kotoutumisohjelmaan pitää sisältyä ainakin:
- kotoutumisen palvelutarpeen ja osaamisen arviointi (laissa osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi)
- kotoutumissuunnitelman laatiminen ja seuranta
- monikielinen yhteiskuntaorientaatio
- kotoutumiskoulutus ja muu suomen ja ruotsin kielen osaamista, luku- ja kirjoitustaitoa, yhteiskunta- ja työelämävalmiuksia sekä työllistymistä ja yrittäjyyttä tukeva koulutus/palvelut, ml. kotoutumiskoulutuksen kielitaidon päättötestaus
- kotoutumisohjelman aikainen ohjaus ja neuvonta.
Lisäksi työvoimaviranomaisen tehtävänä on
- huolehtia muiden kotoutumisohjelmaan sisältyvien palveluiden järjestämisestä ja omien palveluiden kehittämisestä osaksi sitä
- huolehtia henkilöstön osaamisen kehittämisestä kotoutumisen edistämisessä ja
- huolehtia palveluiden yhteensovittamisesta yhteistyössä hyvinvointialueen, muiden viranomaisten ja palveluntuottajien kanssa.
Lisätietoja:
TE-palvelut 2024 -uudistus
Hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisestä asiakkaan tarpeen mukaisesti samoin kuin muillekin kuntalaisille. Hyvinvointialueella on myös kotoutumislaissa määriteltyjä kotoutumista ja pakolaisten vastaanottoa tukevia tehtäviä.
Hyvinvointialueen tehtävänä on
- järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut myös maahanmuuttajille
- vastata sosiaali- ja terveyspalveluita ja ehkäisevää ja täydentävää toimeentulotukea koskevasta ohjauksesta ja neuvonnasta
- velvollisuus osallistua tilanteen mukaan kotoutumisen palvelutarpeen ja osaamisen arviointiin sekä kotoutumissuunnitelman laadintaan ja seurantaan
- osallistua pakolaisten vastaanottoon, jos henkilöllä on ilmeisiä sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeita
- lausua kunnan kuulemispyynnöissä koskien kunnan sopimusta kuntaan ohjaamisesta ja kotoutumisen edistämisestä ja yksittäistä kuntaan ohjaamista (sijoitusesitys)
- sopia kunnan kanssa vastuista liittyen mm. kiintiöpakolaisten vastaanoton käytännön järjestelyihin
- toteuttaa mm. alkuvaiheen terveystarkastus kiintiöpakolaisille
- hakea ennakoivaa toimeentulotukea kiintiöpakolaiselle tai muulle kuntaan ohjattavalle henkilölle
- perheryhmäkotien perustaminen
- alaikäisenä ilman huoltajaa tulleiden lasten ja nuorten asumisen ja tuen järjestäminen yhteistyössä kunnan kanssa
- tehdä käräjäoikeudelle hakemus edustajan määräämisestä alaikäisenä ilman huoltajaa tulleelle lapselle
Hyvinvointialue vastaa kotoutumisen edistämisen suunnittelusta ja kehittämisestä hyvinvointialueella. Hyvinvointialue huolehtii siitä, että hyvinvointialueen palvelut soveltuvat myös maahanmuuttajille.
Hyvinvointialueen tehtävänä toiminnan suunnittelussa on
- huomioi toiminnan suunnittelussa alueellaan olevien maahanmuuttajien tarpeet ja kotoutumisen edistämisen valtakunnalliset tavoitteet
- huolehtia, että palvelut soveltuvat maahanmuuttajille
- huolehtia henkilöstön osaamisen kehittämisestä kotoutumisen edistämisessä.
Lisätietoja:
Hyvinvointialueet
ELY-keskukset seuraavat, ohjaavat ja tukevat kotoutumisen edistämistä ja pakolaisten vastaanottoa omalla toimialueellaan.
ELY-keskuksen tehtävänä on
- kotoutumisen ja asettautumisen edistämisen alueellinen kehittäminen, yhteistyö, yhteensovittaminen ja seuranta
- valvoa työvoiman ulkopuolella oleville järjestettävien kotoutumispalveluiden saatavuutta, laatua ja vaikuttavuutta
- tukea ja neuvoa kuntia ja hyvinvointialueita kotoutumisen edistämisessä
- edistää hyviä väestösuhteita ja väestöryhmien välistä vuoropuhelua ja yhteistyötä
- hoitaa kuntaan ohjaamisen alueelliset tehtävät
- sopimus kuntiin ohjaamisesta ja kotoutumisen edistämisestä kunnan kanssa
- kuntaan ohjaamisen alueellinen suunnittelu ja kehittäminen sekä alueellinen strategia
- pakolaisten ohjaaminen kuntapaikalle Maahanmuuttoviraston tai vastaanottokeskuksen esityksestä
- sopia perheryhmäkotien perustamisesta hyvinvointialueen kanssa
- ohjata ja valvoa perheryhmäkoteja yhdessä hyvinvointialueen, aluehallintoviraston (AVI), Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) ja tarvittaessa Maahanmuuttoviraston kanssa
- ohjata ja valvoa alaikäisenä ilman huoltajaa tulleiden edustajien toimintaa
- sopia kotoutumislain mukaisista korvauksista kuntien ja hyvinvointialueiden kanssa
- asettaa tarvittaessa alueellisen maahanmuuton ja kotoutumisen edistämisen yhteistyöryhmä.
Lisätietoja:
ELY-keskusten maahanmuuttoyhdyshenkilöt
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) är ett centralt ämbetsverk inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde som t.ex. beviljar tillstånd inom social- och hälsoområdet och styr regionförvaltningsverken. Regionförvaltningsverket är en statlig tillsynsmyndighet. Regionförvaltningsverket ansvarar i ärenden som hör till verkets ansvarsområde för planeringen av åtgärder och tjänster som främjar och stöder integration samt för styrningen och övervakningen av dessa.
Regionförvaltningsverket och Valvira har till uppgift att
- styra och övervaka familjegrupphemmens verksamhet tillsammans med välfärdsområdet och NTM-centralen
Tjänsterna för ensamkommande barn och unga och samarbetet, styrningen och tillsynen i anslutning till dem utvecklas i ett projekt som samordnas av NTM-centralen i Birkaland och som genomförs inom ramen för Handlingsprogrammet för anvisande till kommunerna (AMIF).
Mer information:
Regionförvaltningsverkets uppgifter
Valviras uppgifter
UF-centret är en nationell aktör som stöder integrationsaktörerna. UF-centret följer upp både sysselsättningen och integrationen, så att tillgången till tjänsterna och deras genomslag kan följas upp i hela landet.
UF-centret har till uppgift att
- följa upp och utvärdera hur integrationsfrämjandet fungerar och dess genomslag
- producera information om integration
- på det riksomfattande planet utveckla och stödja kompetensen, utvecklingen och samordningen av tjänster samt stödja kommunerna och andra aktörer i främjandet av integration och etablering
- samordna, översätta och ordna distribution av basinformation till myndigheterna
- ge juridisk rådgivning för verkställigheten av integrationslagen
- sköta behandling och betalning av ersättningar enligt integrationslagen
- sköta uppgifter i anslutning till förvaltningen av de nationella informationssystemtjänsterna och registerföringen samt stödet för införandet.
Dessutom kan UF-centret agera statsbidragsmyndighet i fråga om uppgifter som relaterar till integrationsfrämjande.
Mer information:
Läs mer om UF-centrets uppgifter
Arbets- och näringsministeriet ansvarar för den nationella integrationspolitiken och för samordningen av den med andra politiska sektorer. För att främja samarbetet och informationsförmedlingen mellan ministerierna samt för att samordna åtgärderna bistås arbets- och näringsministeriet även i fortsättningen av ett samarbetsorgan som består av representanter för de ministerier som är centrala med avseende på integrationen.
Arbets- och näringsministeriet har till uppgift att
- på det riksomfattande planet planera, utveckla och styra integrationspolitiken och samordna den med andra politiska sektorer och främjandet av goda relationer mellan befolkningsgrupper
- bereda statens integrationsprogram för fyra år i taget i samarbete med andra centrala ministerier
- följa upp och utvärdera integrationen som helhet och integrationspolitiken
- följa upp tillgången till integrationstjänster och kostnadsutvecklingen
- styra NTM-centralerna och UF-centret i uppgifter som rör integration och goda relationer mellan befolkningsgrupper.
Mer information:
Läs mer om integrationspolitiken