Hoppa till innehåll

Kommunen planerar och utvecklar integrationsfrämjande åtgärder i samarbete

Kommunen har ålagts den allmänna skyldigheten att planera och utveckla främjandet av integration och goda relationer mellan befolkningsgrupper. Vid behov ska kommunen genomföra denna skyldighet i samarbete med andra parter. Bestämmelser om denna uppgift finns i 5 kap. i lagen om främjande av integration (681/2023, härefter integrationslagen).

Planeringen av främjandet av integration i kommunen omfattar alla invandrare som bor i kommunen. Det inbegriper också främjande av goda befolkningsrelationer mellan kommuninvånarna.

Kommunerna och välfärdsområdena är självstyrda områden, men samarbetet mellan dem är centralt inom främjandet av integration. Kommunen ska samordna sin egen och sysselsättningsområdets planering och utveckling av integrationsfrämjandet med planeringen och utvecklingen av den service som välfärdsområdet tillhandahåller. Bestämmelser om välfärdsområdets skyldigheter finns i 6 kap. integrationslagen. 

Den lag om främjande av integration som gällde till utgången av 2024 (1386/2010) innehöll bestämmelser om ett kommunalt planeringsdokument, som kallades program för integrationsfrämjande. Programmet för integrationsfrämjande slopas som begrepp när den nya integrationslagen börjar gälla den 1 januari 2025.

Mer information:
Strategisk integrationsplanering
Checklista för kommunens planering av integrationsfrämjande
Integrationsprogrammet