Du kan anmäla dig via länken som finns på webbplatsen för evenemanget Integration 2024. Anmälan har öppnat 9 september. Närevenemanget och väntelistan för närevenemanget är fullbokade. Det finns mycket platser kvar till distansevenemanget.
Kösituationen förändrar hela tiden, så det är inte möjligt att veta mans egen plats i kön. Eftersom det finns mer personer som vill delta i evenemanget än platser som blir lediga, kan vi inte svara på frågor om anmälningssituationen eller platsen i kön. Väntelistan tar högst 250 köer. Vi rekommenderar att du anmäler dig till distansevenemanget, om du vill delta i Integration 2024 i alla fall. Om du får en plats från väntelistan, avboka anmälan till distansevenemanget.
Evenemanget är tyvärr överbokat, vilket betyder vi har tagit med fler deltagare än den originella deltagarbegränsningen. Vi har alltså använt alla möjliga medel för att få med så många deltagare som möjligt. Det är svårt att få en plats från väntelistan om det inte kommer ett stort antal avbokningar under vecka 45. Då försöker vi på första hand dela platser till dem som är först i kön. Då är de som anmält sig cirka den 18 september de som sannolikt får plats. Det är dock bra att vara medveten om att om man ännu får plats av kön, kan vi inte längre boka måltider eller specialdieter för dessa deltagare. Under evenemangsveckan ger vi inte längre de platser som blir lediga till personer i kön.
Om du har anmält dig till evenemanget, har du fått ett bekräftelsemeddelande via e-post. Du kan se dina anmälningsuppgifter via länken i e-posten. Rubriken av meddelandet är: Tack för att du anmäler dig till evenemanget Integration 2024. Efter 10 oktober skickar vi ett meddelande till alla som anmält sig. Om du inte hittar bekräftelsemeddelandet kan du vänta på den här e-posten. Eftersom det finns sammanlagt över 1 000 deltagare i när- och distansevenemanget, kan vi inte svara på alla frågor om enskilda deltagares anmälningssituation.
Du får ett meddelande i din e-post om den lediga platsen. Du kan anmäla dig via länken i e-posten inom 24 timmar. Korta svarstiden säkerställer att kön framskrider snabbt före evenemanget och att alla platser kan fyllas. Meddelandet om en ledig plats kan också komma under veckoslutet.
Närevenemanget i Logomo är fullbokat. Mera platser kan inte öppnas till närevenemanget, eftersom måltiderna och lokalen under evenemanget Integration 2024 i Logomo kan ta högst 1000 deltagare.
Eftersom evenemanget genomförs med en begränsad budget med EU-medfinansiering, är deltagarantalet begränsat till ett visst antal för att måltiderna ska kunna ordnas smidigt. Måltider kan inte ordnas på egen bekostnad, eftersom det krävs en lång paus i programmet om stora mängder människor skulle lämna evenemanget för att åka till matplatserna och tillbaka eller betala för lunchen på evenemangsplatsen på egen bekostnad.
Vi vill också undvika onödig trängsel och köer i evenemanget, så det är inte möjligt att ta emot fler deltagare än vad som ryms på evenemangsplatsen.
Alla talare har en reserverad plats i dags- och kvällsevenemanget. Du får mer information senast i början av oktober.
Du kan vänta i lugn och ro på mer information. Vi skickar mer information till organisationer på utställningstorget senast i början av oktober. Antalet personer vid en utställningsplats kan behöva begränsas på grund av det begränsade antalet deltagare i evenemanget.
Deltagandet i evenemanget och de måltider som ingår i evenemanget är avgiftsfria för deltagarna, men anmälan är bindande på grund av bokningen av måltidsserveringen och för att förhindra matsvinn. Eventuell inkvartering i Åbo och resor till Åbo betalar deltagarna själva.
Alkohol kan köpas på egen bekostnad under kvällstillställningen.
Vi samlar in anmälningarna till evenemanget per dag, så med andra ord kan du delta i endast den ena dagen. Vi kan dock inte begränsa antalet besökare per dag på anmälningsblanketten, så anmälan till evenemanget stängs när sammanlagt 1 000 deltagare har anmält sig. Om färre personer har anmält sig till den ena dagen än till den andra, öppnar vi eventuellt fler platser till evenemangsdagen med färre deltagare.
Kom ihåg att anmälan är bindande. Till exempel maten reserveras enligt antalet anmälda och angivna allergier. Anmäl dig inte för säkerhets skull till båda dagarna för att det inte ska uppstå matsvinn, om du sedan bestämmer dig för att delta endast den ena dagen.
Evenemanget Integration 2024 har inga programfiler, utan programmet består av sessioner i sex olika salar. I Logomo finns det gott om plats, så du kan enkelt byta sal. Observera dock att en del av salarna rymmer ett begränsat antal deltagare.
I samband med anmälan samlas uppgifter in om deltagarens namn, e-post, organisation, arbetsposition/uppgift och eventuell specialdiet. Vi behöver dessa uppgifter för kommunikationen och arrangemangen på evenemanget. På evenemanget iakttas dataskyddsbeskrivningen för partnerskapsprogrammet med de undantag som evenemangets finansiär kräver. Uppgifterna förvaras i fem år efter projektets avslutningsår 2025 i enlighet med anvisningarna för AMIF-finansiering. Du kan läsa mer om behandlingen av personuppgifter i dataskyddsbeskrivningen för partnerskapsprogrammet.
Evenemanget Integration 2024 är planerat att i första hand hållas som ett närevenemang, men man kan också delta i evenemanget på distans. Programmet i Logomos stora sal visas för distansdeltagare på webben.
Du behöver anmäla dig till distansevenemanget för att registrera dig till evenemangsplatformen. Anmäl dig till distansevenemanget senast 2.11.
Annullera din anmälan eller ändra din anmälan via länken i den bekräftelse som du fick per e-post i samband med anmälan. Om du har tappat bort bekräftelsemeddelandet kan du skicka e-post till adressen [email protected]. Vi rekommenderar dock att du i första hand använder länken i bekräftelsemeddelandet.
Vi tar inte emot efteranmälningar till kvällsevenemanget på grund av ordnandet av matservering och beaktandet av specialdieter och allergier.
Om du inte kan delta på grund av sjukdom och inte längre kan avboka ditt deltagande via anmälningsblanketten, behöver du inte meddela arrangörerna separat. Vi uppmuntrar deltagarna att ge akt på sitt hälsotillstånd och stanna hemma med låg tröskel till exempel på grund av förkylningssymtom.
Alla högst cirka 1 000 deltagare i närevenemanget ryms med på kvällsevenemanget. Vi önskar dock att man anmäler sig på förhand till kvällsevenemanget för att ha beredskap för matserveringen. Anmäl dig inte till kvällsevenemanget för säkerhets skull för att det inte ska uppstå matsvinn, om du sedan bestämmer dig för att tillbringa kvällen någon annanstans.
Kvällsevenemanget ordnas i Logomo.
Du får en separat bekräftelse på din anmälan per e-post. Vi skickar mer detaljerad information till deltagarna vecka 45 före evenemanget.
Du kan ändra de uppgifter du angett på blanketten via länken i den bekräftelse som du fick per e-post i samband med anmälan. Om du har tappat bort bekräftelsemeddelandet kan du skicka e-post till adressen [email protected]. Vi rekommenderar dock att du i första hand använder länken i bekräftelsemeddelandet. Gör ändringarna senast den 28 oktober 2024. Ändringar som gjorts efter detta beaktas inte.
Ansökningstiden för utställningsplatser var i maj 2024. På grund av det stora antalet sökande kan vi inte ta emot efteranmälningar. De som valts till utställare underrättas i början av hösten.
Ansökningstiden för att bli utställare gick ut den 24 maj 2024.
Antalet utställare måste begränsas på grund av resurserna och evenemangslokalernas storlek. Syftet med begränsningen är också att bidra till en måttlig ljudstyrka i evenemangslokalerna. För utställningsplatsen uppbärs en liten avgift som beror på platsens storlek.
Vi väljer utställare utifrån regional och innehållsmässig representativitet. I valet betonar vi dessutom evenemangets teman (sessionernas innehåll och partnerskap).
På utställningsplatsen kan du visa video eller PowerPoint-presentationer på din egen apparat eller vara närvarande live. Observera att från evenemangets sida finns det högst en stol, ett bord och el på utställningsplatsen. Dessutom kan du hänvisa besökarna vidare till exempel till din webbplats, en publikation eller annat material som du producerat eller dela ut material till deltagarna.
Vi hoppas att utställarna beaktar miljökonsekvenserna vid anskaffning och produktion av material. Vi uppmuntrar till hållbara och miljövänliga alternativ.
Du måste inte ta emot erbjuden utställningsplats. Om du vill avboka utställningsplatsen vi erbjudit din organisation eller projekt, ber vi dig meddela detta senast den 30 september. Att avboka en utställningsplats är bindande och vi svarar inte på frågorna om lediga utställningsplatser. På grund av faktureringstidtabellen måste avbokningen göras senast den 30.9.
Antalet ansökningar i år gjorde att vi var tvungna att bygga utställningstorget så tätt att många sökanden har erbjudits mindre platser än de ansökt om och i vissa fall har olika aktörer erbjudits delad utställningsplats. NTM-centralen i Egentliga Finland kan inte fakturera fakturor under 10 euro och därför fakturerar NTM-centralen också två organisationer vid samma utsällningsbord med en faktura. Arrangörerna beklagar de olägenheter detta kan ha orsakat. Endast genom att kombinera organisationer var det möjligt att få det nuvarande antalet aktörer på utställningstorget.
Integration 2024 ordnas i Logomo i Åbo.
Du kan komma till Åbo med tåg, buss eller egen bil. Det finns ett begrånsat mängd av parkeringsplatser nära Logomo och du behöver betala för dem själv, så vi rekommenderar att du använder kollektivtrafiken.
Byggnadsarbeten i omgivning av Logomo påverkar ankomsten med lokalbuss eller egen bil.
Logomo ligger cirka 750 meter från Åbo centralstation, cirka 3 kilometer från Kuppis station och cirka 900 meter från busstationen. Flera busslinjer stannar utanför Logomo.
- Anvisning för ankomst till Logomo (inklusive parkering av egen bil, endast på finska och engelska)
- Kollektivtrafikens tidtabeller och rutter i Åbo
Ankomst från Åbo järnvägsstation
Den temporära järnvägsstationen i Åbo ligger på Logomobron och väntrummet i Logomo Kitchen. När du kommer från Tammerfors eller Åbo hamn, kommer du direkt till Logomo när du går upp till Logomobron med hiss eller trappor, går mot Logomo och ner från bron.
Ankomst från Kuppis järnvägsstation
Tåg från Helsingfors stannar på stationen Kuppis i Åbo. Logomo ligger ungefär 3 kilometer från Kuppis. Till exempel linjerna 32 och 42 åker från busshållplatsen 846 Kuppis station på Artillerigatan till Salutorget och Bangårdsgatan. Då är det en kort promenad till Logomo. Du kan stiga av bussen vid den gamla järnvägsstationen på hållplatsen 151 Järnvägsstation. Busshållplatsen ligger cirka 500 meter från Logomobron. Du kommer till Logomobron med hiss eller trappor. När du kommer ner från bron, ligger dörren till Logomo till vänster.
Du kan också byta buss på Salutorget. Linjer 61 och 61T åker till Logomo. Kolla upp informationen om busslinjer och tidtabeller i Föli reseplaneraren.
Ankomst från busstationen
Logomo ligger ungefär 900 meter från busstationen. Du kan gå till Logomo via Bangårdsgatan till Logomobron. När du kommer ner från bron, ligger dörren till Logomo till vänster.
Kollektivtrafikens tidtabeller och rutter hittar du på webbsidan foli.fi. Du kan också ladda ner Föli-appen.
I bussen kan du betala med kontant, kort eller köpa biljetten i Föli-appen. Biljetten gäller två timmar. Enkelbiljetter för vuxna kostar 3€ eller köpt kontant från bussen 4€. Nattavgiften är +1 € till det normala biljettpriset.
Med en dygnsbiljett reser du 1-7 dagar i Fölis trafik. Dygnsbiljetten kan köpas i Föli-applikationen, på serviceställena och R-kiosker. En dygnsbiljett för ett dygn kan köpas av föraren med kort eller kontant och i biljettautomaterna. En dygnsbiljett för ett dygn kostar 8€, för två dygn kostar 11€ och för 3 dygn kostar 14€.
Registreringspunkten är öppen under hela evenemanget.
På evenemangsplatsen finns en avgiftsfritt och bevakat garderob där man kan förvara saker. Vi rekommenderar dock om det är möjligt, att du lämnar till exempel stora bagage på hotell.
Logomo har en trådlös nätverksanslutning för deltagare. LogomoPublic-nätverket kan anslutas med lösenordet LogomoTurku.
Det finns tillgång till ett lugnare utrymme under evenemanget, som kan användas till exempel för stillhet och böner. Utrymmet är inte avsett för arbete.
Information om tillgängligheten i Logomo (endast på finska och engelska)
Den mat som serveras på evenemanget är vegetarisk, laktosfri och innehåller inte svinkött. I samband med anmälningarna begärs information om dieter och allergier. Uppgifterna om dieter och allergier ges till köket på evenemangsplatsen i syfte att säkerställa säkra måltider och de beaktas vid tillredningen av måltiderna. Uppgifterna om dieter omfattas av dataskyddet och både arrangörerna och evenemangsplatserna behandlar informationen på behörigt sätt.
Evenemanget ordnas i Logomo torsdagen den 14 november kl. 9.45–16.30 och fredagen den 15 november 2024 kl. 9.00–15.30 (dörrarna öppnas båda dagarna kl. 8.30).
Kom i tid för att undvika köer och hinna till salen innan programmet börjar.
Var beredd på att registreringsplatsen tillfälligt kan bli överbelastad när tågen och bussarna anländer till Åbo från Helsingfors-, Björneborgs- och Tammerforshållet.
För att undvika rusning under evenemangsdagarna ombeds de som anländer onsdagen den 13 november och de som bor eller arbetar i Åbo att registrera sig och hämta sin namnskylt redan under onsdagen vid ett registreringsställe som öppnas separat. Registreringsställets läge och öppettider meddelas separat till dem som har meddelat på förhand att de hämtar sin namnskylt redan på onsdagen.
Evenemangets består av ett gemensamt program och ett program som delats in i sessioner enligt tema. Antalet sessioner är sammanlagt cirka 60.
Under evenemanget ordnas program av seminarietyp, workshoppar, paneldiskussioner och funktionellt program.
Vi offentliggör tidtabells- och rubrikinformationen i augusti–september och närmare programinformation i september–oktober på evenemangets webbplats integration2024.fi och i arrangörernas kanaler i sociala medier.
Vi ordnar program också på svenska och engelska.
Evenemangets huvudspråk har varit finska sedan 2018. Finska har valts som huvudspråk också för evenemanget Integration 2024. Dessutom har vi velat ordna program på svenska och engelska. Valet grundar sig på respons samt på att evenemangets målgrupp, dvs. integrationsaktörerna, oftast talar alla tre språk. Vi har också beaktat att alla som flyttat till Finland och som arbetar som integrationsaktörer inte nödvändigtvis kan engelska och/eller svenska, utan använder oftast finska som arbetsspråk.
Det är viktigt att lyfta fram lättförståeligt språk på evenemang som handlar om invandring. Därför lyfts språkmedvetenhet fram i evenemangets program. På evenemanget används tydlig finska, svenska och engelska i den utsträckning det är möjligt. Vi har också framfört en önskan till talarna att de ska använda ett tydligt språk i sina presentationer. Alla som uppträder på evenemanget kan dock inte förutsättas ha kunskaper i lättförståeligt språk.
Det finns mycket evenemangsmaterial och arrangörernas resurser räcker inte till för att allt material ska anpassas till lättförståeligt språk. Målet har dock varit att utarbeta evenemangsmaterialet på ett så tydligt allmänspråk som möjligt.
Tyvärr kan vi inte på förhand lova att materialet delas ut. Publiceringen av presentationerna och materialen beror på om vi får tillstånd av talarna. Varje talare bestämmer själv om han eller hon vill att presentationen delas ut. Publiceringen av eventuella videor som visas under evenemanget beror på om de uppfyller tillgänglighetskraven och om de som syns i videorna eller de som äger dem har gett tillstånd att publicera dem. Om material delas ut, informeras deltagarna om det efter evenemanget. Materialet delas i första hand ut via Partnerskapsplattformens arbetsyta för evenemanget.
Evenemanget spelas inte in, men programmet kan delvis följas i realtid på distans via en webblänk.
Under evenemanget Integration 2024 rör sig också fotografer på uppdrag av arrangörerna bland deltagarna. De personer som ansvarar för evenemangskommunikationen kan också filma deltagarna och evenemanget med en mobilkamera.
Arrangörerna har rätt att fotografera och använda bilder i kommunikationen om evenemanget, men om bilder används till exempel i marknadsföringen av följande Integration-evenemang kräver det tillstånd av personerna på bilden. Om du har en laglig eller säkerhetsrelaterad grund för att vägra uppträda på fotografier och i video kan du underrätta de som fotograferar/filmar om detta. Du behöver inte berätta varför.
Deltagarna får ta bilder under evenemanget, men vi uppmanar dem att bekanta sig med principerna för tryggare rum samt att be personerna på bilderna om tillstånd till exempel innan bilderna publiceras i sociala medier. Om det är möjligt är det bra att kontrollera också med talarna innan bilder där de syns publiceras.
Evenemangets program offentliggörs/offentliggjordes i början av hösten/i augusti/september och uppdateras fram till veckan före evenemanget.
Programmet består av sammanlagt cirka 60 programsessioner och ett allmänt program som är gemensamt för alla. Programmet kan också följas på svenska eller engelska.
I programmet ingår innehåll på både svenska och engelska.
Evenemanget tolkas inte, men en del av programmet kan refereras skriftligt på svenska och/eller engelska.
Kontakta kontaktpersonen för programplaneringen, dvs. personen med vilken du har kommit överens om att tala på evenemanget. Personen utreder frågor som gäller resekostnader, inkvartering och talararvode och kommer överens med dig om dem. I allmänhet betalas ett talararvode och ersätts resekostnaderna. Inkvartering ersätts endast i undantagsfall.
Organisationskommittén för evenemanget Integration 2024 består av evenemangets så kallade kärnteam, till vilket hör experter som representerar huvudfinansiärerna, en evenemangsproducent samt planeringsgrupper som valts med öppen utlysning. AMIF-projektet, som ligger bakom evenemanget, har dessutom en styrgrupp.
Evenemangets planeringsgrupper valdes via en öppen utlysning hösten 2023. Grupperna planerar programmet, programgenomförandet, kommunikationen, organiseringen av när- och distansevenemanget samt utställartorget.
Våren 2024 ordnades en öppen programidéutlysning för sammanställning av evenemangets program. Programplaneringsteamet har sammanställt ett programförslag utgående från programförslagen och -idéerna, som har godkänts av evenemangets kärnteam och styrgrupp.
Programplaneringsteamet planerar programmet i samarbete med evenemangets kärnteam. Programidéerna grundar sig på en öppen utlysning, men de har inte nödvändigtvis kunnat genomföras enligt det som uppgetts på ansökningsblanketten.
Programgenomförandeteamet och de personer som ansvarar för varje programsession genomför programmet under Integration 2024. Under evenemanget finns dessutom salansvariga och andra assisterande personer som säkerställer att programmet och evenemanget genomförs på ett smidigt sätt.
Syftet med den öppna programutlysningen har varit att samla in programidéer, färdiga programhelheter och förslag på talare. Utifrån dem har programplaneringsgruppen sammanställt programmet för evenemanget Integration 2024 i samarbete med evenemangets kärnteam.
I fråga om vissa programnummer ansvarar den aktör som föreslagit programmet eller den som uppgetts vara kontaktperson för genomförandet av programmet. I fråga om vissa programnummer ansvarar evenemangets programgenomförandegrupp för genomförandet av programmet tillsammans med talarna. Dessa aktörer har kontaktats, men i huvudsak har programgenomförandegruppen varit i direkt kontakt med de föreslagna talarna för att programhelheten ska bli klar i enlighet med tidtabellen.
Vi fick sammanlagt nästan 200 programförslag. Det har tagit tid att behandla dem och schemalägga programstommen utifrån behandlingen. En del av programförslagen har godkänts som sådana. En del av programförslagen har varit klara i stor utsträckning, en del har varit öppna programutkast. Av praktiska skäl har vi varit tvungna att kombinera en del av programidéerna med andra programidéer, den föreslagna talaren har bytts ut under planeringen eller programförslaget kan ha bearbetats på annat sätt. Dessutom har samma programidé kunnat komma från flera håll. Därför kan vi inte informera de som föreslagit program individuellt om deras förslag har godkänts för programhelheten vid Integration 2024. Förslaget har alltså inte nödvändigtvis godkänts som sådant, utan det har omarbetats för att göra det möjligt att bygga upp en balanserad programhelhet.
De flesta talare och personer som framträder och som valts till programmet har nu kontaktats, men vi fortsätter att sammanställa programmet fram till augusti. I vissa fall har vi också kunnat kontakta den aktör som föreslagit programmet eller den föreslagna kontaktpersonen, om kontaktpersonen och/eller den som gjort förslaget har uttryckt en önskan om att ansvara för sammanställningen av programdelen i ansökningsblanketten. Men i regel har de föreslagna talarna kontaktats direkt.
Före evenemanget kan det förekomma avbokningar eller andra överraskningar och därför kan vi återgå till förslagen i programutlysningen i ett senare skede.
Evenemangets kommunikationsgrupp svarar på frågor om ordnandet av programutlysningen: [email protected].
Genom det nya arrangemanget ville vi säkerställa att antalet deltagare i planeringen av det stora evenemangets programinnehåll är i balans med antalet deltagare i det praktiska genomförandet av evenemanget (kommunikation, evenemangslokaler, guidning, anmälningar, utställningstorg osv.). Dessutom har målet varit att underlätta programplaneringen och säkerställa ett program av jämn kvalitet.
De som ansvarar för evenemangets arrangemang arbetar i allmänhet med detta vid sidan av sitt eget arbete utan att arbetstid skulle ha anvisats för uppgiften. Under tidigare år har mindre än 10 personer ansvarat för det praktiska genomförandet av evenemanget samtidigt som upp till 100 personer har planerat och genomfört programmet. Genom att jämna ut organiseringsansvaret har vi velat garantera alla som deltar i byggandet av evenemanget en mänsklig och genomförbar arbetsbörda.
NTM-centralen i Egentliga Finland ordnar evenemanget Integration 2024 i samarbete med Arbets- och näringsministeriet. Evenemanget finansieras också av Åbo stad, Egentliga Finlands välfärdsområde och Bildningsalliansen rf. Evenemanget är en del av partnerskapsprogrammet för integration
Evenemanget medfinansieras av Europeiska unionen. Evenemanget organiseras som en del av Projektet Integration 2024.
Deltagarantalet begränsas om situationen kräver det. Man kan använda munskydd eller andningsskydd på evenemanget.
Eftersom antalet anmälda är stort hoppas vi att alla deltagare är absolut friska när de kommer till evenemanget. Kom ihåg att många av deltagarna eller av deltagarnas närstående kan höra till riskgruppen för olika virussjukdomar, så stanna hemma med låg tröskel till exempel om du har förkylningssymtom.
Om du måste avboka ditt deltagande på grund av sjukdom på evenemangsdagen eller föregående veckoslut, behöver du inte informera arrangörerna. Länken för annullering av bekräftelsen på ditt deltagande fungerar fram till den 28 oktober 2024.
I första hand begränsar arrangörerna deltagarantalet på basis av anmälningsordningen. Om evenemangsbegränsningarna är betydande med tanke på genomförandet av evenemanget, senareläggs tidpunkten för evenemanget. Ett annat alternativ är att flytta hela evenemanget till webben. Vi fattar beslut och informerar separat om detta.
Principerna för tryggare rum har publicerats på evenemangets webbplats på adressen integration2024.fi.
På evenemanget finns kontaktpersoner för trakasserier, som du känner igen på den gula namnskylten.
Arrangörerna och evenemangsplatsen Logomo har tagit hand om säkerhet och tillräckligt första hjälp.