Kundinformationssystemet för integration (KSFI) har tagits i bruk
Kundinformationssystemet för integration (KSFI) publicerades för produktion den 27 januari 2025. Cirka 40 kommuner medverkar i det första ibruktagandet. Skyldigheten för kommunerna att använda systemet träder i kraft efter övergångsperioden den 1 januari 2027.
Den första versionen av KSFI innehåller funktioner för bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster och utarbetande av en integrationsplan. Nya funktioner i systemet uppdateras under 2025–2026 som en del av den fortsatta utvecklingen av systemet.
Bruksanvisningarna för KSFI och tillhörande instruktionsvideor har publicerats i utvecklings- och förvaltningscentrets Tuutti-tjänst. Du kan bekanta dig med vanliga frågor och svar om systemet på integration.fi.
Nästa möjlighet att ta i bruk KSFI i kommunen är den 3 mars 2025. Mer information om KSFI och ibruktagandet kan begäras genom att skicka e-post till [email protected].
Kundinformationssystemet för integration KSFI har utvecklats inom ramen för UF-centrets projekt Koto-digi. Projektet Koto-digi finansieras med ett särskilt anslag för vidarebosättning ur EU:s asyl-, migrations- och integrationsfond (AMIF). Projektet Koto-digi är en del av handlingsprogrammet för anvisande av flyktingar till kommuner och integrationsstöd (2022–2027).
Mer information:
Vanliga frågor om Koto-digi