På denna sida hittar du svar på vanliga frågor om kundinformationssystemet KOTO-digi, dess utveckling, ibruktagande och fortsatta utveckling. Frågorna och svaren uppdateras.
Sidan uppdaterad 19.10.2023.
Grundläggande uppgifter
Inom Koto-digi-projektet utvecklas ett riksomfattande kunddatasystem för integration. Kunddatasystemet stöder kommunernas integrationstjänster och gör det möjligt för kunden att ta med sig information om sig själv när hen uträttar ärenden hos olika myndigheter.
Dessutom skapar projektet förutsättningar för att använda kunddatasystemet för integration som källsystem vid uppföljnings- och rapporteringsuppgifter om integration. De nya rapporteringslösningarna förbättrar den kunskapsbaserade ledningen av integrationen på kommunal, regional och nationell nivå.
Systemutvecklingen av Koto-digi-projektet inleddes i november 2022. Den första versionen av systemet kan tas i bruk från och med 1.1.2025.
Systemutvecklingen av Koto-digi-projektet grundar sig på utredningar gjorda för projektet, där kommunernas önskemål och behov i fråga om systemet har kartlagts. Utredningarna har gjorts 2022–2023.
I utredningen om en referensarkitektur för främjande av integration i kommuner finns allmänna beskrivningar av kommunernas integrationsfrämjande arbete. Referensarkitekturen utnyttjas också som ram för systemutvecklingen Koto-digi-projektet.
I arbetet med att utveckla Koto-digi-systemet har man sammanställt kraven för ett MVP-genomförande, dvs. minimikrav för att systemet ska kunna tas i bruk. Ett noggrannare arbete med den övergripande arkitekturen och planeringen av Koto-digi-systemets användargränssnitt främjas i slutet av 2023. Arbetet med kodningen av Koto-digi-systemet inleddes i oktober 2023. Systemutvecklingen framskrider enligt tidtabellen i projektplanen.
Ytterligare information:
En referensarkitektur för främjande av integration i kommuner (på finska)
Kommunerna kan delta i utvecklingsarbetet av Koto-digi-projektet till exempel i workshoppar och evenemang för intressentgrupper. Under arbetet med att utveckla systemet beaktas kommunernas önskemål och behov i fråga om systemet.
- Du kan anmäla dig till e-postlistan för kommunikation om Koto-digi-projektet genom att skicka e-post till adressen [email protected].
- Utredningarna som gjorts inom projektet finns om man söker på ”Koto-digi” på partnerskapsplattformen på adressen kumppanuusalusta.kotoutuminen.fi.
I kommunernas referensarkitektur för främjande av integration beskrivs integrationsprocesserna i en kommun. Modellen är ett riktgivande exempel på hur integrationstjänster kan ordnas i en kommun. Den tar hänsyn till de krav som ställs i lagar och förordningar.
Referensarkitekturarbetet kan tillämpas i kommuner till exempel i planeringen av den övergripande arkitekturen och informationshanteringsmodellen.
Referensarkitekturrapporten finns på partnerskapsplattformen under Koto-digi-arbetsrummet.
Koto-digi-systemet används i första hand av anställda inom kommunernas och välfärdsområdenas integrationstjänster. Kommunerna ordnar integrationstjänster på det sätt som lagen förutsätter och kan också komplettera det tjänsteutbud som lagen kräver på det sätt de anser vara bäst med hjälp av Koto-digi-systemet.
I lagen om främjande av integration (681/2023 80 §) fastställs vem som kan beviljas rättigheter till kunddatasystemet.
Ytterligare information:
Lag om främjande av integration
I samband med reformen av sysselsättningstjänsterna (TE24) träder också den nya integrationslagen (lagen om främjande av integration 681/2023, KOTO24) i kraft 1.1.2025. I den nya integrationslagen föreskrivs också om användningen av Koto-digi-datasystemtjänsterna.
Målen i den nya integrationslagen som träder i kraft 1.1.2025 är:
- Stärka invandrarnas sysselsättning, språkkunskaper och delaktighet i samhället
- Påskynda integration
- Stärka kommunernas ansvar för främjandet av integration
- Utveckla och stärka integrationstjänster som erbjuds personer utanför arbetskraften, såsom föräldrar som vårdar barn hemma
- Möta personer som ligger utanför arbetskraften bättre än för närvarande
Koto-digi-projektets kunddatasystem för integration och tillhörande rapporteringslösningar stöder målen för totalreformen av integrationslagen.
Ytterligare information:
Reform av integrationslagen (KOTO24)
Reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024
AN24, KOTO24, UF-centret-24 – tre stora reformer
Som en del av reformen av integrationslagen har arbets- och näringsministeriet utrett de kunddatasystem som används i kommunernas integrationstjänster. Av utredningarna framgick att kommunernas utmaningar i främjandet av integrationen är splittrade tjänster samt bristen på samordning över kommun- och regiongränserna. Det finns dessutom många regionala skillnader i integrationstjänsterna. Tillhandahållandet och utvecklingen av tjänster fördröjs bland annat av hinder för utlämnande av uppgifter och informationssystem som fungerar dåligt.
Med hjälp av Koto-digi-kunddatasystemet överförs kundernas uppgifter mellan olika tjänsteställen och myndigheter. I enlighet med den nya integrationslagen möjliggörs digital överföring av vissa uppgifter om integrationskunder mellan datasystemet för integration och arbets- och näringstjänsternas kunddatasystem. Målet med det nya kunddatasystemet är också att stödja annat sektorsövergripande samarbete med integrationskunder. Kunddatasystemet stöder processerna mellan kommunerna, välfärdsområdena, statsförvaltningen och tjänsteproducenterna för integrationstjänster i anslutning till verkställandet av integrationslagen.
Ett riksomfattande kunddatasystem för integration förbättrar dessutom möjligheterna att erbjuda tjänster till invandrare som ligger utanför arbetskraften. I Koto-digi-projektet genomförs registerbaserade systemlösningar med vilka man når personer som hör till integrationsmålgruppen och som får utkomststöd eller hemvårdsstöd.
Dessutom ökar datasystemet och de digitala rapporteringslösningarna den uppföljnings- och utvärderingsinformation som fås från integrationstjänsterna och som kan utnyttjas i kommunerna, i regionerna och på riksnivå i integrationsfrämjande, beslutsfattande och utvecklingsarbete.
I Koto-digi-kunddatasystemet sparas uppgifter om de personer som är kunder hos kommunernas integrationstjänster. För kunder hos arbetskraftsservicen utnyttjas ett informationssystem som är avsett för dem. Många integrationskunder kan dock samtidigt vara kunder hos både kommunens integrationstjänster och sysselsättningsområdet.
Koto-digi-projektet (10/2022–12/2024) finansieras med ett separat anslag för vidarebosättning från Europeiska unionens asyl-, migrations- och integrationsfond (AMIF). Koto-digi-projektet är en del av handlingsprogrammet för anvisande av flyktingar till kommuner och integrationsstöd (2022–2027).
Arbets- och näringsministeriet styr och följer upp användningen av det särskilda anslaget för vidarebosättning inom ministeriets förvaltningsområde. Bestämmelser om anslagets användningsändamål finns i statsrådets förordning om fonderna inom området för inrikesfrågor under programperioden 2021–2027 (119/2022).
Ytterliggare information:
Handlingsprogrammet för anvisande till kommunerna
I den version av Koto-digi som publiceras 1.1.2025 eftersträvas ett gränssnitt till MDB:s befolkningsdatasystem (BDS) och överföring av digital information till rapporteringslösningen (t.ex. dataplattformen Mylly).
Även andra integrationsobjekt har identifierats, och som bäst utreds möjligheterna till integrationer till exempel med följande system:
- Sakkunnigas Jobbmarknad A-TMT
- Utlänningsregistret UMA
- Förmånsdatatjänsten Kelmu
- Koulutusportti
- det allmänna bidragssystemet YA
Arbetet pågår med att utreda integrationen av Koto-digi-systemet och det allmänna bidragssystemet (YA-systemet) och visningen av tillhörande uppgifter. I den första versionen av Koto-digi-systemet som tas i bruk 1.1.2025 finns ingen YA-integration.
Den nya integrationslagen förutsätter att välfärdsområdenas anställda ska kunna granska och uppdatera sektorsövergripande bedömningar av integrationskunders tjänstebehov och integrationsplaner. Dessa sektorsövergripande bedömningar och integrationsplaner ingår i Koto-digi-systemet.
Målet är att de digitala rapporteringslösningar som använder Koto-digi-systemet som källa ska hjälpa kommunerna i följande uppgifter:
- upprätthållande av en lägesbild av verksamhetsmiljön i realtid
- verifiering av integrationstjänsternas effekt, effektivitet och kvalitet
- förutseende av tjänstebehov.
UF-centret ansvarar för utvecklingen och underhållet av Koto-digi-systemet.
- Mer information om Koto-digi-projektet på integration.fi
- Mer information om Koto-digi-projektet på UF-centrets webbplats
Utredningarna om Koto-digi-projektet har samlats på partnerskapsplattformen under Koto-digi-arbetsrummet. Man kan logga in/registrera sig på plattformen på adressen kumppanuusalusta.kotoutuminen.fi.
Du kan anmäla dig till e-postlistan för kommunikation om Koto-digi genom att skicka e-post till adressen [email protected].
Kommunerna kan ta i bruk Koto-digi-systemet från och med 1.1.2025. Kommunernas användningsskyldighet träder i kraft 1.1.2027
UF-centret informerar om ibruktagandet och dess genomförandeplan under 2024. Det ordnas utbildning för ibruktagandet av systemet.
Kommunerna informeras om planen för ibruktagandet i god tid.
Ibruktagandet av systemet förutsätter både ändringar i verksamhetsmodellen och tekniska ändringar. Koto-digi-systemet är ett riksomfattande kunddatasystem för integration där integrationsinformation delas mellan olika integrationsmyndigheter. Ändringar i verksamhetsmodellen kan bli aktuella till exempel i hur kommunens och välfärdsområdets integrationssamarbete ordnas.
Ibruktagandet förutsätter tekniska ändringar. Dessa gäller bland annat samordningen av kommunens befintliga kunddatasystem för integration och Koto-digi-systemet.
Koto-digi är avgiftsfritt för kommunerna. Enligt nuvarande uppgifter kan det uppstå kostnader för kommuner i samband med ibruktagandet, bland annat för samordningen av befintliga system och Koto-digi-systemet. Kommunerna ansvarar också själva för ibruktagandet av tilläggen. Till kostnaderna kan också räknas arbetstid för ibruktagandet av det nya systemet.
I lagen om främjande av integration (681/2023) föreskrivs att kommunerna ska ta i bruk ett riksomfattande kunddatasystem för integration. Systemet ska tas i bruk senast 31.12.2026.
Ytterliggare information:
Lag om främjande av integration (681/2023)
Koto-digi-systemet utvecklas efter publiceringen som en del av systemets produktionsmässiga underhåll. Avsikten är att fortsätta utveckla kunddatasystemet 2025 och 2026 genom att särskilt utveckla systemets funktioner.
Med tillägg avses utvidgningar av statsförvaltningens Koto-digi-system. Utvidgningsmöjligheterna utvecklas i första hand efter det tidiga ibruktagandet 2025 och 2026.