Hoppa till innehåll

Ibruktagande

Kundinformationssystemet för integration (KSFI) används i kommunernas integrationstjänster. Systemets primära användare är de anställda inom kommunernas integrationstjänster. Även välfärdsområdena, NTM-centralerna och kommunens serviceproducenter kan använda systemet i ett senare skede.

KSFI kan tas i bruk i kommunerna under tiden 27.1.2025–31.12.2026. Kommunernas användningsskyldighet träder i kraft den 1 januari 2027. KSFI är avgiftsfritt för kommunerna.

UF-centret har fastställt dagar för ibruktagandet då det erbjuder jourstöd. UF-centret ber kommunerna att anmäla sig till det ibruktagande som de önskar på förhand, lämna nödvändiga uppgifter till UF-centret och vidta de åtgärder som behövs inom tidsfristen. 

Kommunerna kan begära information om datumen för ibruktagandet och anvisningar för ibruktagandet av KSFI per e-post: [email protected]. Anvisningarna finns också i tjänsten Tuutti.

Import av kunduppgifter från ett annat system (datamigration)

För närvarande används många olika kundinformationssystem inom kommunernas integrationstjänster. KSFI ersätter de system som nu används.

UF-centret erbjuder ett gränssnitt för överföring av kunduppgifter från kommunens nuvarande system till KSFI. Det kostar inget att använda gränssnittet, men det kan uppstå kostnader för arbete för att redigera den information som behövs i den form som gränssnittet förutsätter. Anvisningar för användningen av gränssnittet finns i UF-centrets tjänst Tuutti.