Kotoutumisen asiakastietojärjestelmää (Koto-AJ) käytetään kuntien kotoutumispalveluissa. Järjestelmän ensisijaisia käyttäjiä ovat kuntien kotoutumispalveluiden työntekijät. Myös hyvinvointialueet, ELY-keskukset ja kunnan palveluntuottajat voivat käyttää järjestelmää myöhemmässä vaiheessa.
Koto-AJ voidaan ottaa kunnissa käyttöön 27.1.2025–31.12.2026 välisenä aikana. Kuntien käyttövelvoite astuu voimaan 1.1.2027. Koto-AJ:n käyttö on kunnille maksutonta.
KEHA-keskus on määritellyt käyttöönottopäivät, joiden aikana KEHA-keskus tarjoaa päivystystukea käyttöönottoon. KEHA-keskus pyytää kuntia ilmoittautumaan haluamaansa käyttöönottoon etukäteen ja toimittamaan tarvittavat tiedot KEHA-keskukselle sekä tekemään tarvittavat toimenpiteet ja määräaikaan mennessä.
Kunnat voivat pyytää tiedon käyttöönottopäivistä ja ohjeet Koto-AJ:n käyttöönottoa varten sähköpostilla: [email protected]. Ajantasaiset ohjeet löytyvät myös Tuutti-palvelusta.
Asiakastietojen tuominen toisesta järjestelmästä (datamigraatio)
Kuntien kotoutumispalveluissa käytetään tällä hetkellä monenlaisia eri asiakastietojärjestelmiä. Koto-AJ korvaa nyt käytössä olevat järjestelmät.
KEHA-keskus tarjoaa rajapinnan asiakastietojen siirtämiseen kunnan nykyisestä järjestelmästä Koto-AJ:hin. Rajapinnan käyttö on maksutonta, mutta kunnille voi tulla kustannuksia työstä, jonka avulla tarvittava tieto saadaan muokattua rajapinnan edellyttämään muotoon. Ohjeet rajapinnan käyttöön löytyvät KEHA-keskuksen Tuutti-palvelusta.