Anvisningskortet visar hur du kan identifiera arbetsrelaterat utnyttjande eller människohandel

Utgivningsdatum 12.10.2022 9.37
Nyhet

Människohandel är ett allvarligt brott mot en person där gärningsmannen utnyttjar offrets sårbarhet, förtroende eller beroende av gärningsmannen och utsätter offret för till exempel arbetsrelaterat eller sexuellt utnyttjande. Arbets- och näringsministeriets kompetenscentrum för integration har publicerat ett anvisningskort med hjälp av vilket till exempel den som utför integrationsarbete kan identifiera arbetsrelaterat utnyttjande eller människohandel. Kortet ger också anvisningar om hur man kan agera om det uppstår misstankar om utnyttjande eller människohandel i kundservicesituationer.

Arbetsrelaterat utnyttjande är vanligare inom låglönesektorer än inom andra sektorer och inom sektorer där det är vanligt att anlita hyrd arbetskraft, utstationerade arbetstagare och underleverantörer. Det finns många invandrade arbetstagare inom dessa sektorer. Invandrare är ofta i en utsatt ställning. Kunden kan vara ovillig att berätta om hur hen har behandlats, eftersom hen till exempel kan vara rädd för att förlora sitt uppehållstillstånd. 

Identifiering av utnyttjande kräver dialogiskt kundarbete

Anvisningskortet visar att det är enklare att identifiera utnyttjande om man har tid att möta kunden och i högre grad fokusera på kundens situation: lyssna, observera och boka tid. Det är bra att informera kunden och den tolk som eventuellt deltar i kundservicesituationen om att både tolken och kundrådgivaren har tystnadsplikt.

Anvisningskortet innehåller frågor, med vilka man kan kartlägga kundens situation. Frågorna gäller kundens livssituation, arbetsförhållanden, anställningsförhållande och löneutbetalning. 

I vilket fall som helst är identifieringen av människohandel och utnyttjande en process: det viktigaste är att kundrådgivaren lyssnar, skapar förtroende, tillgodoser det behov av hjälp som situationen ger upphov till och vid behov hänvisar kunden vidare eller ber om råd (utan kundens personuppgifter) till exempel via hjälpsystemet för offer för människohandel.

Offer för människohandel och utnyttjande behöver omedelbar hjälp

Om en kundrådgivare utifrån sina frågor eller diskussionen misstänker människohandel eller utnyttjande, är det viktigt att närmare kartlägga kundens situation. Kunden kan behöva omedelbar hjälp och hänvisning till social- och hälsovårdstjänster.

Kunden kan också hänvisas att kontakta hjälpsystemet för offer för människohandel eller Brottsofferjourens (RIKU) rådgivningstjänst. Tjänsterna ger stöd till exempel för att göra en polisanmälan. Offer för människohandel eller utnyttjande kan också få stöd från tjänster som tillhandahålls av icke-statliga organisationer. Anvisningskortet innehåller också användbara kontakter och länkar till ytterligare information.

Anvisningskort: Miten tunnistat työperäisen hyväksikäytön tai ihmiskaupan? (Hur känner du igen arbetsrelaterat utnyttjande eller människohandel?) publiceras först på finska och översätts senare även till svenska och engelska. 

Arbetslivskunskaper och -färdigheter hos offer för människohandel utvecklas

Anvisningskortet har tagits fram i samarbete mellan arbets- och näringsministeriets kompetenscentrum för integration, Europeiska institutet för kriminalpolitik (HEUNI) och systemet för hjälp till offer för människohandel inom IKUT-projektet. Projektet Utveckling av arbetslivskunskaperna och -färdigheterna hos människohandelsoffer (IKUT) utvecklar arbetslivsservicen för offer, öka medvetenheten om offrens ställning i arbetslivet och främja den privata sektorns deltagande i arbetet mot människohandel. 

Projektet som samordnas av systemet för hjälp till offer för människohandel har bland annat anordnat arbetslivsträning för offer för utnyttjande. Projektet har finansierats av Europeiska socialfonden. Finansiering har beviljats av NTM-centralen i Tavastehus.

Mer information: 

Minna Säävälä, ledande sakkunnig, arbets- och näringsministeriet, [email protected], tfn 0295 047 260
Saija Korkeakangas, projektchef, IKUT-projektet, hjälpsystemet för offer för människohandel., [email protected], tfn 02954 63088
Anniina Jokinen, Senior Programme Officer, HEUNI, [email protected], tfn 050 351 7044

Anvisningskort: Hur känner du igen arbetsrelaterat utnyttjande eller människohandel?

IKUT-projektet
Dialogiskt kundarbete
Ihmiskauppa.fi

Tillbaka till nyheter