Kotoutuminen on kaksisuuntaista

Tämä on kotoutuminen.fi:n selkokielinen sivu.

Kotoutuminen on kaksisuuntaista.
Se tarkoittaa, että siihen osallistuvat suomalainen yhteiskunta ja maahanmuuttajat. 

Viranomaiset huolehtivat kotoutumiseen liittyvistä palveluista.
Viranomaiset tarjoavat apua kotoutumiseen. 

Myös maahanmuuttaneen pitää sitoutua kotoutumiseen.
Hänen pitää osallistua esimerkiksi koulutukseen, jotta hän oppii Suomessa tarvittavia tietoja ja taitoja. 

Sopeutuminen ei tapahdu heti, vaan voi jatkua pitkään. 

Viranomaisten tuen lisäksi on tärkeää, että maahanmuuttanut tapaa suomalaisia ja oppii heiltä.
Kohtaamisia kutsutaan vuorovaikutukseksi. 

Vuorovaikutus kuuluu arkeen.
Sitä tapahtuu esimerkiksi päiväkodeissa, kouluissa, töissä ja harrastuksissa.