Useat eri tahot osallistuvat maahanmuuttaneille suunnattujen koulutusten suunnitteluun ja toteutukseen. Työvoimaviranomaisen lisäksi aktiivisia toimijoita ovat kunnan muut hallinnonalat, oppilaitokset ja kolmannen sektorin toimijat.
Työvoimaviranomainen ohjaa maahanmuuttaneen työvoimakoulutuksena toteutettavaan kotoutumiskoulutukseen tai hakeutumaan omaehtoiseen opiskeluun. Työvoimaviranomainen vastaa omalla toimialueellaan työvoimakoulutuksena järjestettävän kotoutumiskoulutuksen suunnittelusta, järjestämisestä ja seurannasta.
Kotoutumiskoulutuksessa noudatetaan Opetushallituksen (OPH) antamia kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteita.
Kun koulutuksen järjestäjä laatii kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelmaa, sen on otettava huomioon toiminta-alueensa kotoutumisohjelmat ja mahdolliset muut kotoutumisen edistämistä ohjaavat strategiat sekä aikaisemmista kotoutumiskoulutuksista saatu palaute.
Opetussuunnitelmaan on hyvä sisällyttää sellaisia toimia ja sisältöjä, jotka kullakin paikkakunnalla parhaiten edistävät siellä asuvien maahanmuuttaneiden kotoutumista. Lisäksi koulutuksenjärjestäjän opetussuunnitelmassa on otettava huomioon useita OPH:n opetussuunnitelman perusteissa mainittuja seikkoja, kuten esimerkiksi aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, työelämäyhteistyö ja verkko-opiskelun ja itsenäisen opiskelun käytänteet.
Yhteistyöllä tehokkuutta koulutukseen
Eri tahojen keskinäinen yhteistyö ja tiedonvaihto tarjolla olevista maahanmuuttaneille sopivista koulutuksista helpottavat maahanmuuttaneiden tavoitteellisten koulutusratkaisujen rakentamista. Maahanmuuttaneiden työllistymistä edistää koulutuksen kytkeminen tiiviisti työelämään. Tämä edellyttää yhteistyötä myös työnantajien kanssa. Jotta maahanmuuttaneen kokonaistilanne voidaan ottaa huomioon, voi olla tarpeen tehdä yhteistyötä myös esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajien kanssa.
Kotoutumiskoulutukseen liittyvää yhteistyötä voidaan tehdä koko koulutusprosessin ajan. Se voi myös painottua tiettyihin kotoutumiskoulutuksen sisältöihin (esimerkiksi työssäoppimisjakson järjestämiseen, työelämä- ja yhteiskuntataitojen opetusta tukeviin tutustumiskäynteihin tai valinnaisiin opintoihin). Työvoimaviranomaisten, kuntien ja koulutuksen järjestäjien edustajat voivat esimerkiksi yhdessä työnantajien kanssa suunnitella malleja, jotka helpottavat maahanmuuttaneiden pääsyä suomalaiseen työelämään ja samalla vastaavat työnantajien työvoimalle asettamiin vaatimuksiin.
Lisätietoja:
Kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet