Työ- ja elinkeinotoimisto (TE-toimisto) vastaa työnhakijana olevien maahanmuuttaneiden työllistymisestä ja kotoutumista tukevista työvoima- ja yrityspalveluista. TE-toimisto myös huolehtii palvelujen soveltumisesta maahanmuuttaneille.
TE-toimisto vastaa työnhakijoiksi rekisteröityneiden asiakkaidensa
- alkukartoitusten tekemisestä,
- kotoutumissuunnitelmien tekemisestä,
- kotoutumiskoulutukseen ohjaamisesta.
Erityisten kotoutumista edistävien toimien lisäksi maahanmuuttaneet voivat hyödyntää kaikkia TE-toimiston henkilöasiakkaalle tarkoitettuja palveluja.
TE-toimisto tarjoaa erilaisia palveluja:
- Työnvälitys
- Tieto- ja neuvontapalvelut
- Asiantuntija-arvioinnit:
- osaamis- ja ammattitaitokartoitus
- työkyvyn arviointi
- yrittäjävalmiuksien ja yritystoiminnan edellytysten arviointi
- alkukartoitus maahanmuuttaneelle
- muu asiantuntija-arviointi
- Ammatinvalinta- ja uraohjaus
- Valmennus:
- työnhakuvalmennus
- uravalmennus
- työhönvalmennus
- Kokeilu:
- koulutuskokeilu
- työkokeilu
- Työvoimakoulutus:
- ammatillinen työvoimakoulutus
- kotoutumiskoulutus
- Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu
- Palkkatuki
- Yritystoiminnan käynnistämis- ja kehittämispalvelut:
- starttiraha
- yritystoiminnan kehittämispalvelut.
TE-toimisto palvelee maahanmuuttaneita kaikilla palvelulinjoilla
TE-toimiston palvelumalli perustuu työnhakijan yksilöllisen tilanteen kartoittamiseen ja sen mukaisen palvelun tarjoamiseen. TE-toimistot ovat organisoituneet erilaisin tavoin. Osa toimistoista tarjoaa muun muassa vahvasti toimialakohtaista palvelua eri alojen työnantajille ja työnhakijoille. Kaikki toimistot palvelevat maahanmuuttaneita asiakkaita työnhaun eri vaiheissa.
Työnhakijoiden palvelutarvetta tarkastellaan TE-toimistoissa yleensä seuraavasti:
- Asiakas tarvitsee työnvälitys- ja yrityspalveluja: Ensisijainen vaihtoehto on työllistyminen avoimille työmarkkinoille.
- Asiakas tarvitsee osaamisen vahvistamista: Työntekijä tarvitsee ammattitaidon tai ammatillisen osaamisen lisäämistä, suunnittelee ammatin tai alan vaihtoa tai tarvitsee tukea tavoitteittensa ja vaihtoehtojensa selvittämiseen.
- Asiakas tarvitsee laajempaa tukea: Työnhakijan työllistymisen arvioidaan edellyttävän työllistymisen esteiden perusteellista selvittämistä ja yleisten työmarkkinavalmiuksien parantamista.
Maahanmuuttaneen asiakkaan ohjaamista tarkastellaan TE-palvelujen asiakkuuslinjauksissa ja TE-palvelustrategiassa.
Lisätietoa:
Alkukartoitus
Kotoutumissuunnitelma
Kotoutumiskoulutus
Tietoa työ- ja elinkeinoministeriön kotoutuja-asiakkaalle
Työ- ja elinkeinoministeriön ohje kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) soveltamisesta työ- ja elinkeinotoimistoissa
TE-palvelujen asiakkuuslinjaukset
TE-toimiston palvelut henkilöasiakkaille