Kelassa asioidessa voi käyttää pikatulkkausta tai asiointitulkkausta

Julkaisuajankohta 10.12.2024 9.01
Uutinen

Kelan palvelupisteet ottavat uudelleen käyttöön pikatulkkauspalvelun. Pikatulkkaus on tarkoitettu lyhytkestoisiin tulkkaustilanteisiin, joissa yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei löydy. Kelan puhelinpalvelussa voi asioida myös asiointitulkin välityksellä, jos asiointi ei onnistu palvelukielellä ja asia on monimutkainen tai asiakkaalla on useita asioita hoidettavana.

Pikatulkkauspalvelu on sovelluksen avulla käytettävä etätulkkauspalvelu, jossa yhteys tulkkiin saadaan asiakaspalvelutilanteessa ilman ennakkovarausta. Kela kannustaa vieraskielisiä kokeilemaan asiointia myös suomeksi tai ruotsiksi heti, kun kielitaito siihen riittää. Tulkkausta tarvitaan, jos kielitaito ei vielä riitä monimutkaisen asian selvittämiseen suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. 

Kelan yhteistyökumppani tai asiakaspalvelutilanteessa palveluasiantuntija voi varata asiakkaalle tulkatun puhelinajan, jos asiakkaalla on suomalainen henkilötunnus. Asiakas ei voi varata tulkattua aikaa itse. Kela vastaa tulkkauksen kustannuksista. 

Lisätietoa: 
Kelan tiedote: Vieraskielinen voi asioida Kelassa pikatulkkauksella tai asiointitulkkauksella

Ajankohtaista
Takaisin uutisiin