Hyppää sisältöön

Kielivalinta nousee näkyväksi kotoutumisessa

Julkaisuajankohta 12.11.2025 15.12
Tyyppi:Uutinen

Kotoutumisprosessin alkuvaiheessa tehtävä kielivalinta lisätään jatkossa osaksi tilastointia ja seurantaa. Kielivalinnan avulla voidaan tarkemmin arvioida sitä, kuinka moni asiakas käyttää kotoutumista edistäviä palveluita suomen tai ruotsin kielellä. Pidemmällä aikavälillä kielivalinnan näkyväksi tekeminen lisää työvoimaviranomaisten ja asiakkaiden tietoisuutta mahdollisuudesta kotoutua suomen tai ruotsin kielellä.

Asiakastietojärjestelmä ohjaa asiantuntijaa 

Työnhakija-asiakkaiden asiakastietojärjestelmään (A-TMT) tehty päivitys ohjaa asiantuntijaa kirjaamaan kielivalinnan asiakkaan henkilötietoihin. Valintaa ei voi ohittaa, eikä kotoutumissuunnitelmaa voi päivittää ilman merkintää. Kirjaamisen yhteydessä asiantuntijan on vahvistettava, että valinta on tehty yhdessä asiakkaan kanssa. 

Vastaavanlainen kielivalinnan kirjaaminen on ollut osa kunnille suunnattua Kotoutumisen asiakastietojärjestelmää (Koto-AJ) sen käyttöönotosta alkaen. Nyt sama periaate otetaan käyttöön myös työnhakija-asiakkaiden asiakastietojärjestelmässä A-TMT:ssä. 

Järjestelmämuutos tukee asiantuntijoita ottamaan kielivalinnan puheeksi jo kotoutumisprosessin alkuvaiheessa. Tällä voidaan varmistaa, että asiakkaalle esitellään mahdollisuus kielen valintaan ja että hänen näkemyksensä ja elämäntilanteensa huomioidaan osana päätöksentekoa. Valinta tehdään yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan, ja siinä kannattaa huomioida myös pitkän aikavälin suunnitelmat kuten koulutus- ja uratavoitteet sekä alueen palvelu- ja koulutustarjonta ja työelämän mahdollisuudet. 

Lisätietoja: [email protected]

Takaisin uutisiin