EMN vuosikertomus tarkastelee maahanmuuton ja turvapaikanhaun trendejä vuonna 2022

Julkaisuajankohta 7.7.2023 9.26
Uutinen

Euroopan muuttoliikeverkosto (EMN) on julkaissut vuosikertomuksen, joka käsittelee vuoden 2022 maahanmuuton ja turvapaikanhaun eri trendejä. Vuosikertomuksen keskeisimpinä teemoina nostettiin esiin Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan sekä sen myötä kasvanut pakolaisten ja turvapaikkahakemusten määrä.

EMN:n vuosikertomuksessa käsiteltiin myös COVID-19 jälkeisen ajanjakson vaikutusta muuttoliikkeeseen ja työmarkkinoiden tilanteeseen. Koronapandemialla oli laajoja vaikutuksia esimerkiksi riittävän työvoiman määrän useilla eri aloilla. Työmarkkinoiden tasapainottamiseksi ja työvoimapulan ratkaisemiseksi toteutettiin erilaisia toimia työvoiman houkuttelemiseksi. Esimerkkinä vuosikertomuksessa mainittiin muun muassa Suomessa toteutettu Talent Boost –ohjelma. Vuosikertomuksessa nousi myös esiin turvapaikkaa hakeneiden ilman huoltajaa saapuvien alaikäisten määrän kasvu erityisesti Itävallassa, Belgiassa ja Saksassa.

EMN eli Euroopan muutoliikeverkoston tavoitteena on tuottaa ajantasaista, puolueetonta, luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa maahanmuutto- ja turvapaikka-asioista politiikan suunnittelun tukemiseksi Euroopan unionissa. Keskeistä EMN:n tuottamaa tietoa ovat vuosittaiset raportit maahanmuuttopolitiikan kehityksestä EU-jäsenmaissa ja -elimissä sekä erilaiset teematutkimukset ajankohtaisista muuttoliikeaiheista.

Lisätietoja:
EMN raportti 6.7.2023: Annual Report on Migration and Asylum 2022