Hoppa till innehåll

Information till dig som arbetar med kundservice

I kundservicen möter du invandrarna vid fysiska möten, över nätet eller per telefon. Den tid som enskilda kunder har att tillgå är ofta kort. Det är möjligt att spara tid genom att anlita tolk och använda lätt språk och flerspråkiga material. Det är också bra att komma ihåg nivåerna i det bemötande kundarbetet.
 

 

Tolkning och översättning Enligt lagen om främjande av integration ska myndigheten ordna tolkning eller översättning vid behov. I kundservicen ska man också se till att kunden förstår det som gäller kunden själv.
InfoFinland.fi InfoFinland är en webbplats i flera språkversioner där man har samlat viktig information för personer som planerar flytta till Finland eller som redan bor här. Webbplatsen är även till nytta för myndigheterna när de ska informera på flera språk.
Integration på svenska Lagen om främjande av integration ger invandrare möjlighet att välja svenska eller finska som sitt första integrationsspråk.
Lätt språk Material på lätt språk är bra hjälpmedel till exempel i det första skedet av språkinlärningen, när invandraren ännu inte har tillräckliga språkkunskaper för att förstå myndighetskommunikationen.
Flerspråkigt material Flerspråkiga material om samhället och kulturen i Finland stöder integrationen. Du kan till exempel utnyttja materialen i betjäningen och handledningen av kunder.
Identifiera och förebygg skadlig praxis I kundservicen är det bra att känna till och identifiera skadlig praxis såsom människohandel, våld i nära relationer och hedersvåld samt könsstympning av flickor och kvinnor.

Nyheter till dom som jobbar i kundarbete

Handlednings- och rådgivningstjänster når inte alla som behöver hjälp
6.5.2020 | Nyhet
Handlednings- och rådgivningstjänsterna med låg tröskel för invandrare är splittrade i Finland i fråga om tillgänglighet, serviceutbud och resurser. Det finns inte lika tillgång till tjänster på riksnivå för klienterna. Detta framgår av slutrapporten om utredningen Handlednings- och rådgivningstjänster med låg tröskel för invandrare som gjorts på uppdrag av arbets- och näringsministeriet. I rapporten finns även rekommendationer för utveckling av ett servicenätverk.
Telefontjänster stöder nyanlända i coronavirussituationen
23.4.2020 | Nyhet
Myndigheterna och i synnerhet kommunerna har öppnat telefonhandlednings- och rådgivningstjänster på olika språk i coronavirussituationen. Många organisationers flerspråkiga telefontjänster fungerar på normalt sätt. I nyheten har vi sammanställt flerspråkiga handlednings- och rådgivningstjänster som fungerar per telefon eller till exempel via en chatt. Dessa vägleder dem som flyttat till landet till olika tjänster.
Alla nyheter