Työvoimaviranomainen laatii osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arvioinnin työttömänä työnhakijana olevalle maahanmuuttaneelle.
Kunta laatii arvioinnin
- kotoutumislain 2 §:n 3 tai 4 momentissa tarkoitetulle henkilölle eli esimerkiksi kansainvälistä suojelua saavalle tai hänen perheenjäsenelleen
- toimeentulotukea muuten kuin tilapäisesti saavalle
- kotihoidon tukea saavalle
- alaikäisenä ilman huoltajaa tulleelle
- ihmiskaupan uhrille
- muuten arviointia tarvitsevalle henkilölle.
Arviointi voidaan laatia maahanmuuttaneelle, jonka ensimmäisen oleskeluluvan tai oleskelukortin myöntämisestä tai oleskeluoikeuden rekisteröimisestä on kulunut enintään kolme vuotta. Tästä poiketen ihmiskaupan uhrille voidaan laatia arviointi kolmen vuoden jälkeen, jos henkilö tavoitetaan kotoutumispalveluihin määräajan täytyttyä.
Hyvinvointialue osallistuu arvioinnin laatimiseen, jos maahanmuuttaneen palvelutarve edellyttää kunnan/työvoimaviranomaisen ja hyvinvointialueen palveluiden yhteensovittamista. Arvioinnin laatiminen yhteistyössä voi olla erityisen tarpeellista, kun kyse on Suomeen kiintiöpakolaisena vastaanotetusta henkilöstä, ihmiskaupan uhrista tai alaikäisenä ilman huoltajaa maahan tulleesta lapsesta tai nuoresta.
Maahanmuuttanut voi myös itse pyytää arviointia tai hänestä on voitu tehdä kotoutumislain 9 §:n mukainen yhteydenotto palvelutarpeen arvioimiseksi. Pyynnön saanut viranomainen arvioi, onko maahanmuuttaneella tarve arvioinnille.
Kotoutumislain lähtökohtana on tavoittaa ja ohjata maahanmuuttaneita kotoutumista edistäviin palveluihin ja toimenpiteisiin. Esimerkiksi oleskeluluvan myöntämisen peruste tai sen pituus eivät saisi rajoittaa mahdollisuutta arviointiin.
Arvioinnin tarvetta on tärkeä arvioida myös esimerkiksi seuraavien maahanmuuttaneiden kohdalla:
- opiskelijana tai työntekijänä maahan tulleet henkilöt
- puolisoina maahan tulleet henkilöt, jotka eivät ole työvoimapalveluiden asiakkaina
- peruskouluiässä maahan tulleet nuoret
- ikääntyneet maahan tulleet henkilöt.
Arvioinnin perusteella maahanmuuttanut voidaan ohjata sopiviin palveluihin (esimerkiksi kunnan peruspalvelut, työvoimapalvelut, muiden viranomaisten palvelut, asuinalueella tarjolla oleva kolmannen sektorin järjestämä toiminta). Näin asiakkaan kotoutumista voidaan edistää, vaikka katsottaisiin, että hänelle ei ole tarvetta tehdä yksilöllistä kotoutumissuunnitelmaa.
Arviointi voidaan jättää kuitenkin tekemättä, jos se katsotaan ilmeisen tarpeettomaksi. Näin on esimerkiksi silloin, jos maahanmuuttanut on hakeutunut omatoimisesti kotoutumista edistävään toimintaan tai Suomessa asutun ajan myötä saavuttanut riittävän kielitaidon ja yhteiskunnassa tarvittavia valmiuksia. Alaikäisenä ilman huoltajaa tulleelle lapselle tai nuorelle arviointi voidaan jättää laatimatta, jos lapsen palvelutarpeisiin saadaan vastattua muulla asiakassuunnitelmalla.
Lisätietoa:
Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä
Laki toimeentulotuesta