Hyppää sisältöön

Miten ja milloin osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi tehdään?

Arviointiin sisältyy alkuhaastattelu ja tarvittaessa tarkentavia toimenpiteitä.

Viranomainen voi tehdä arvioinnin itse tai järjestää siihen sisältyviä tarkentavia toimenpiteitä esimerkiksi ostopalveluna. Arviointiin sisältyvä alkuhaastattelu on kuitenkin aina tehtävä viranomaistyönä. 

Esimerkiksi monet koulutuspalvelujen järjestäjät tarjoavat arviointiin sisältyviä toimenpiteitä, kuten suomen ja ruotsin kielitaidon ja luku- ja kirjoitustaidon arviointia. Sekä kuntien että työvoimaviranomaisen vastuulla olevat arvioinnit perustuvat sisällöltään arvioinnista annettuun asetukseen, mutta arvioinnin osa-alueita on mahdollista painottaa maahanmuuttaneen tarpeen mukaan eri tavalla.

Alkuhaastattelu ja muut arviointiin sisältyvät toimenpiteet tehdään maahanmuuttaneen äidinkielellä tai kielellä, jota hän ymmärtää riittävästi. Viranomaisen on varmistettava, että maahanmuuttanut ymmärtää arvioinnissa läpi käytävät asiat ja huolehdittava tarvittavasta tulkkauksesta.

Alkuhaastattelussa selvitetään vähintään maahanmuuttaneen osaaminen ja seuraavat yleiset kotoutumisen valmiudet sekä kotoutumisen palvelutarpeet ja toiveet:

  • luku- ja kirjoitustaito
  • suomen ja ruotsin kielen taito
  • opiskelutaidot ja -valmiudet sekä työelämätaidot ja -valmiudet
  • työllisyys- ja koulutuspalveluiden tarpeet sekä niitä koskevat tavoitteet
  • aikaisempi koulutus ja työkokemus
  • erityistaitoihin liittyvä osaaminen ja muut vahvuudet
  • kotoutumissuunnitelman tarve
  • elämäntilanne ja siitä johtuvat palvelutarpeet 
  • muut kotoutumista edistävien palveluiden tarpeet ja tavoitteet.

Jos hyvinvointialue osallistuu arvioinnin laatimiseen, voidaan lisäksi selvittää alustavasti sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeita. 

Alkuhaastattelussa on myös käytävä vähintään läpi kotoutumista edistävien palveluiden tavoitteet, kotoutumissuunnitelman laadinta ja palveluprosessi, kotoutumissuunnitelman velvoittavuus sekä siihen liittyvät maahanmuuttaneen oikeudet ja velvollisuudet sekä hänen henkilötietojensa käsittely. Työnhakijana olevalle maahanmuuttaneelle kuvataan myös työvoimapalveluiden tavoitteet. 

Osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointiin voidaan sisällyttää alkuhaastattelussa saatujen tietojen perusteella muun muassa seuraavia tarkentavia toimenpiteitä:

  • osaamisen tunnistaminen
  • luku- ja kirjoitustaidon tarkempi selvittäminen
  • suomen ja/tai ruotsin kielen taidon tarkempi selvittäminen
  • opiskelutaitojen ja -valmiuksien selvittäminen
  • työllistymisvaihtoehtojen selvittäminen
  • palvelutarpeiden tarkempi selvittäminen

Maahanmuuttaneen osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi on usein eri vaiheita sisältävä prosessi, jonka sisältö riippuu maanmuuttaneen tilanteesta. Arvioinnin on kuitenkin oltava riittävän perusteellinen, jotta sen pohjalta voidaan arvioida maahanmuuttaneen palvelutarvetta kotoutumisen ja työllistymisen näkökulmasta sekä ohjata maahanmuuttanut palvelutarvetta vastaaviin palveluihin. Arviointi on tärkeä lähtökohta kotoutumissuunnitelman laadinnalle.  
Kotoutumisen ja osaamisen palvelutarpeen arviointi on käynnistettävä viipymättä, kun kunta saa tiedon arviointia tarvitsevasta henkilöstä.  

Lähtökohtaisesti arviointi on järjestettävä työvoimaviranomaisen tai kunnan toimipisteessä tai muussa asiointipisteessä lähitapaamisena. Perustellusta syystä arvioinnissa voidaan hyödyntää muuta asioimistapaa, kuten etätapaamista, jos se on asiakkaan tilanteen ja tarpeiden kannalta tarkoituksenmukaista. Jotta kunnassa tehtävät arvioinnit saadaan käynnistettyä mahdollisimman sujuvasti, on tärkeää, että kunnassa on sovittu arvioinneille vastuutaho sekä toimintatavat siitä, miten maahanmuuttaneet ohjataan arviointeihin ja miten arvioinnit laaditaan. Samalla on tärkeää sopia siitä, miten arvioinnista tiedotetaan niille asiakasryhmille, jotka eivät säännöllisesti käytä kunnan palveluja tai asioi työvoimapalveluissa. Toimintatavoista voidaan sopia esimerkiksi kunnan kotoutumisohjelmaa suunniteltaessa ja päivitettäessä.