Aikuisten maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden oppimisen vaikeuksien tunnistaminen on haasteellista, sillä kieli, kulttuuri ja oppimisvalmiudet menevät monesti limittäin. Oppimisen haasteiden tunnistaminen ole myöskään yksiselitteistä. Monikulttuuristen opiskelijoiden määrä Suomessa kasvaa tasaisesti. Tämän myötä opiskelijoiden monimuotoisuus, samoin erilaiset oppimisen vaikeudet lisääntyvät oppilaitoksissa.
Tamperelaisilla aikuisilla maahanmuuttajilla on ollut vuoden 2020 alusta asti mahdollisuus saada erityisopettajan kartoitus ajanvarauksella. Tampereen Osaamiskeskuksen tarjoamassa kartoitusmallissa on 10 vaihetta, joiden avulla voidaan tunnistaa oppimisen vaikeuksia aikuisilla maahanmuuttajilla.
Alussa tärkeintä on tarkoituksenmukainen asiakasohjaus (1), kun opiskelijalla on huomattu haasteita oppimisessa. Riittävät taustatiedot (2) luovat pohjan kartoitukselle, jolloin erityisopettaja pystyy valmistautumaan kartoitukseen (3) esimerkiksi tulkin suhteen, ja sisällyttämään kartoitukseen oikeat materiaalit ja apuvälineet (4). Varsinainen arviointi (5) luo pohjan erityisopettajan pohdinnoille (6), joista seuraa joko se, ettei oppimisen erityisvaikeutta voida täsmällisesti tunnistaa (7.a) tai erityisestä vaikeudesta löydetään riittäviä viitteitä, ja niistä voidaan kirjoittaa lausunto (7.b). Kartoituksen jälkeen varmistetaan, että opiskelija saa tarvittavia tukitoimia (8), ja varmistetaan erityisen tuen järjestäminen käytännössä (9). Kuten kaikissa prosesseissa, on jokaisen kartoituksen jälkeen tärkeä arvioida ja kehittää toimintaa edelleen (10).
Oppimisen haasteiden taustalla voi olla myös muita syitä
Oppimisen vaikeudet voivat ilmetä esimerkiksi lukemisessa, kirjoittamisessa, matematiikassa tai toiminnanohjauksessa. Jos kartoituksessa havaitaan jokin oppimisen erityisvaikeus, asiakas saa halutessaan lausunnon, johon kirjataan perustellusti oppimisvaikeudet ja suositukset tukitoimiksi. Toisaalta kartoituksen perusteella voi myös käydä ilmi, että asiakkaan oppimisen haasteet johtuvat jostakin muusta kuin erityisistä oppimisvaikeuksista, ja hänet voidaan ohjata eteenpäin sopivien palveluiden pariin.
Aikuisten maahanmuuttajien oppimisen vaikeuksien tunnistamisen perusteella voidaan suositella opiskelijoille kohdennettuja tukitoimia. Alkuvuoden 2020 pilotoinnin myötä on lisäksi huomattu, kuinka suuri merkitys asiakkaille on heidän saamallaan palautteella.
Se voi selittää opiskelijoille heidän mahdollisesti pitkäänkin jatkuneita haasteita oppimisessa. Esimerkiksi suomen kielen oppiminen tai muissa opinnoissa eteneminen voi olla hyvin työlästä. Tällöin on arvokasta, että asiakkaiden ei tarvitse jäädä pohtimaan, mistä heidän hidas etenemisensä opinnoissa johtuu.