Kela-asiointiin valtuuttamista koskevaa ohjeistusta on saatavilla monikielisesti
Kela on julkaissut monikielisen ohjeen valtuuttamiseen ja sen käyttötarkoituksiin liittyen. Tarkoituksena on selkiyttää valtuuttamiseen ja valtakirjan tekemiseen liittyviä yksityiskohtia. Ohje valtakirjalomakkeen täyttämisestä on tarjolla 13 eri kielellä.
Asiakkaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että hän ymmärtää mitä valtuuttaminen merkitsee ja kenelle valtakirjan voi antaa. Etenkin maahanmuuttaneiden kohdalla ymmärtämistä voi kuitenkin vaikeuttaa asiointitilanteissa ilmenevä kielimuuri tai se, etteivät kulttuuriset ja yhteiskunnalliset käytännöt ole vielä tulleet asiakkaalle tutuiksi.
Kelan laatima monikielisellä ohjeella pyritään helpottamaan asiointitilanteita ja se soveltuu muun muassa maahanmuuttaneiden asiakkaiden ohjauksen ja neuvonnan tueksi. Ohje on julkaistu yhteensä 13 kielellä, jotka ovat suomi, ruotsi, pohjoissaame, inarinsaame, koltansaame, englanti, viro, venäjä, ukraina, somali, kurdi/sorani, dari ja farsi.
Valtuuttaminen tapahtuu asiakkaan aloitteesta
Asiakas voi halutessaan valtuuttaa jonkun toisen hoitamaan Kela-asiat puolestaan. Valtuuttaminen tapahtuu valtakirjalla ja valtuutetun tulee olla vähintään 18-vuotias. Asiakas voi itse päättää, mitä asioita valtuutetulla on lupa hoitaa hänen puolestaan. Toisen puolesta voi asioida puhelimessa, kirjeellä ja palvelupisteessä. Myös verkossa asiointi on osittain mahdollista. Valtuutettu ei voi kuitenkaan tehdä asiakkaan puolesta hakemuksia verkossa tai puhelimitse.
Valtakirja voi olla joko määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva. Valtuuttaja voi itse päättää valtakirjan voimassaolosta ja halutessaan keskeyttää sen ilmoittamalla Kelaan. Sekä valtuutettu että valtuuttaja voivat toimittaa valtakirjan joko postitse tai palvelupisteeseen. Valtuuttaja voi toimittaa valtakirjan myös sähköisesti OmaKela-palvelussa.
Lue lisää:
Kelan artikkeli valtuuttamista koskevasta monikielisestä ohjeistuksesta
Kela-asioiden hoitaminen toisen puolesta - Kela
Valtakirja - Kela